»Vi er i nemlig.com udsat for den vildeste smædekampagne fra 3F, og de er lykkedes med at få Politiken til at være deres pennefører.«

Sådan lyder det fra Nemlig.com's administrerende direktør Stefan Plenge i en pressemeddelelse.

Siden den 17. marts har Politiken og flere andre medier skrevet om arbejdsforholdene for de chauffører, der leverer varer til online-supermarkedets kunder, samt de ansatte, som pakker varerne.

Seneste er det blevet beskrevet, at medarbejdere har mellem 9 og 14 sekunder til at finde og pakke vare. Er de for langsomme, har det konsekvenser.

Men det afviser direktøren for Nemlig.com blankt.

»Tidligere medarbejdere kommer med en række usande påstande om, at folk løber rundt i gangene og kravler rundt i reolsystemerne for at pakke varer under et angiveligt umenneskeligt tidspres,« skriver Stefan Plenge og forsætter:

»Der er også usande påstande fremme om, at der ikke er tid til at drikke en tår vand eller gå på toilettet osv. osv. Dette er simpelthen ikke korrekt.«

Stefan Plenge mener derimod, at den seneste tids mange historier om forholdene for de ansatte handler om, at 3F ønsker hele distributionsområdet dækket med deres overenskomst.

»3F's lager- og transportoverenskomst er fra en tid, hvor butikkerne havde åbent mandag til fredag fra kl. 10-18 og lørdag fra kl. 8-14, hvorfor det for eksempel ikke er tilladt at arbejde om søndagen.«

Politiken har blandt andet fortalt, hvordan chaufførerne har 15 timers arbejdsdage fyldt med frygt og stress, hvor chaufførerne bliver presset til at lave tunge løft og  aflevere varer så hurtigt, at de får fysiske skade.

Blandt andet for at undgå bøder på mellem 300-5.000 kroner, hvis de kommer mere end tre minutter for sent eller for tidligt til en levering. Hvis de afleverer en kasse forkert, skal de betale for indholdet af kassen. Og hvis de glemmer at få emballage med returvarer.

Disse forhold kommer Stefan Plenge ikke ind på i pressemeddelelsen, hvor han i stedet mener, at 3F kan tage en virksomhed som gidsel.

»Andre overenskomster i Danmark har forstået vigtigheden af at følge med tiden, så for eksempel de fysiske supermarkeder kan holde åbent 24 timer i døgnet 7 dage om ugen, uden det er noget, som skal aftales i en lokalaftale,« skriver han og forsætter:

»I stedet for at lave grundlæggende ændringer til deres (red. 3F) overenskomst, så den matcher den tid, vi lever i, så laver de bare lokalaftaler, der afviger fra deres utidssvarende overenskomst. Dermed besidder 3F det mest ubehagelige våben, man kan forstille sig som virksomhed, da 3F til enhver tid kan opsige en lokalaftale uden nogen grund.«

Og det vil ifølge Stefan Plenge ødelægge hele det fundament, en virksomhed har bygget sin forretning på.

Og netop den tid vi lever i, bruger Stefan Plenge også som begrundelse for, at medarbejdere er blevet fyret eller selv har sagt op, som det har været beskrevet af Politiken.

»Situationen er den, at vi i første halvår af 2020 ansatte rigtig mange nye medarbejdere meget hurtigt for at kunne hjælpe så mange danskere som muligt med at få pakket og leveret deres varer under de vanskelige forhold med Corona.«

Men sådan er det ikke længere, skriver direktøren og påpeger, at forholdene er godkendt af arbejdstilsynet i februar 2021.

Stefan Plenge skriver afsluttende, at han ser frem til at mødes med 3F i næste uge, hvor sagerne skal drøftes.