Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Det er sommer, solen skinner, og det betyder, at det er højsæson for is.

Den populære isproducent Paradis har derfor kronede dage.

Ikke desto mindre har kædens administrerende direktør, Tim Eklund, fået sved på panden.

»Det er en yderst kritisk situation, og noget vi under ingen omstændigheder kan acceptere,« siger han til B.T.

Is-direktørens panderynker skyldes et kontrolbesøg, som Fødevarestyrelsen i sidste uge foretog i en af kædens butikker.

Her blev der gjort en række ulækre fund, der udgjorde en risiko for fødevaresikkerheden.

»I betjeningsområdet observeres der mange små fluer. Fluerne sidder på inventar, klude, grydesvamp og i vasken,« skriver Fødevarestyrelsen i sin kontrolrapport, der ikke er særlig lækker læsning.

»De indtørrede klude har ligget ved vasken siden dagen før. Yderligere er der i baglokalet en produktionsvask, hvor der ligger produktrester, og i denne vask ses der ligeledes mange fluer på kanten og i afløbet,« står der yderligere i rapporten.

Direktør Tim Eklund erkender, at det ikke ser for godt ud efter kontrolbesøget i Paradis-butikken i Hørsholm i Nordsjælland.

»Hen over sommeren kan vi døje med bananfluer, men det er overhovedet ingen undskyldning. Der er klare procedurer i vores kæde omkring, hvordan man håndterer det,« siger han.

Flueplagen var dog ikke det eneste problem hos Paradis i Hørsholm.

Ifølge kontrolrapporten fandt Fødevarestyrelsen også snavset bestik, spindelvæv, tabte produktrester på hylder, snavs på væggen og klistret væske under isdisken i betjeningsområdet.

Yderligere kunne isbutikken heller ikke fremvise et egenkontrolprogram.

Forholdene udløste en bøde på 5.000 kroner samt en indskærpelse med to gebyrbelagte, opfølgende kontroller.

»Det kommer til at få konsekvenser for vores franchisetager i den pågældende butik, og det kommer ikke til at ske igen,« siger Tim Eklund.

Han vil ikke belyse, hvad konsekvenserne konkret indebærer.

Men han forklarer, at Paradis har et internt advarselssystem i forhold til, hvordan man håndterer sådanne sager ude i butikkerne.

»Vi er opmærksom på problemet, og vi har med det samme indsat en indsatsstyrke, der har gået butikken igennem og sørget for, at der er foretaget en hovedrengøring,« siger Tim Eklund.

Paradis har op mod 40 isbutikker i Danmark, hvoraf flertallet har fået glade smileys.

Andre læser også