Beboerne i København har længe oplevet store problemer med at finde parkering til deres bil.
Og det er der en årsag til. For ud over, at der bliver solgt flere licenser, end der er parkeringspladser til, så er problemet, at parkeringspladserne optages af maskiner, stilladser og containere. Det fortalte vejrvært Peter Tanev tidligere til B.T.
»På en kort gåtur i mit eget lille område på Østerbro talte jeg forleden omkring 100 parkeringspladser, som var optaget af containere og alt muligt andet udstyr. Det er helt vanvittigt,« sagde han.
Nu viser tal fra Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning, som B.T. har fået adgang til, at 3.715 parkeringspladser optages af containere, stilladser og andet udstyr i forbindelse med byggeri på offentlige veje.
»Det skyldes i høj grad, at der siden 2015 er kommet over 25.000 flere biler i byen. Når der så er fuld gang i byggebranchen, som lægger beslag på parkeringspladser, bliver problemerne naturligvis større,« lyder det fra teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) til B.T.
Tallene er opgjort ud fra, hvor mange parkeringspladser der var inddraget 22. oktober. Forvaltningen oplyser desuden, at det er ud fra 1.031 byggetilladelser, der er givet i midt-oktober.
Forvaltningen gør samtidig opmærksom på, at tallene svinger meget. Blandt andet registreres parkeringspåvirkningen også, når der er tale om kortvarig afspærring.
Ifølge Dennis Lange, der er juridisk konsulent i interesseorganisationen for bilejere, FDM, så er det tal alt for højt.

»Uanset hvordan vi vender og drejer den, så er knap 4.000 pladser, som jo ellers skulle være brugt til parkering, rigtig mange at hive ud i en by som København, der i forvejen har rigtig store problemer med, at der ikke er nok parkeringspladser,« siger han til B.T. og fortsætter:
»Jeg synes, det er en ærgerlig mangel på respekt for egne borgere og besøgende til byen. Faktum er, at rigtig mange mennesker har brug for bilen for at få hverdagen og fritiden til at hænge sammen. Man skal have lov til at have en bil, selvom man bor i København,« slår han fast.
Han anerkender, at der skal være plads til byggearbejde, vejarbejde og renoveringer af huse og lejligheder. Men alligevel mener han, at det er kommunens grundopgave at sørge for, at parkeringsudbuddet passer til parkeringsefterspørgslen.
»Kommunen kunne godt blive bedre til at koordinere byggearbejdet og sørge for, at man ikke mere eller mindre spærrer en hel bydel eller kvarterer af ad gangen,« siger han.
Men den kritik er Teknik- og Miljøforvaltningen ikke enig i.
»Det er under en tredjedel af de københavnske husstande, der har bil til rådighed, og derfor optager parkering uforholdsmæssig meget plads mange steder i byen. Man har absolut lov til at have bil i København, men så bør man også betale, hvad det koster at have den parkeret i et p-hus, så vi kan bruge arealerne på gadeplan på noget bedre,« slår Ninna Hedeager Olsen fast.

Teknik- og Miljøforvaltningen anerkender dog, at det vækker frustration hos bilister, som er afhængige af deres bil, når parkeringspladserne er optaget af containere og byggematerialer.
»Problemet er, at vi mangler værktøjer til at regulere brugen af kommunale arealer. Lige nu er der meget lidt, vi kan stille op, og derfor håber jeg da, at FDM vil bruge sine kræfter på at overbevise Folketinget om, at der er brug for forandring, så projekter ikke fylder mere tid end højst nødvendigt,« lyder det fra Ninna Hedeager Olsen, der fortsætter:
»Københavns Kommune forsøger, så vidt det er muligt, at koordinere store anlægsarbejder i byen, så trafikken er generet mindst muligt. Men vi kan ikke stille noget op over for, at københavnerne ønsker at renovere lejligheder eller få opsat altaner.«