114 autistiske borgere venter lige nu på den bostøtte, som de ellers er visiteret til i Aarhus Kommune. De har i gennemsnit ventet i knap 10 måneder.

Det mener Eva Naur Jensen, der er forsker i socialret, er dybt problematisk og kritisabelt.

»Kriterierne for at blive henvist er jo, at man har et udpræget behov for bostøtte. Derfor er meget problematisk, at man kan vente mange måneder på at få hjælp, som de jo har brug for.«

»Man kan jo ikke bare sætte de behov på behold. Al ventetid er et problem. Og 10 måneder er bare endnu mere uacceptabelt,« siger hun.

Bostøtte gives typisk i borgernes eget hjem og skal hjælpe borgerne med at fungere i hverdagen.

De 114 borgere er henvist til bostøtte igennem Sociale Forhold og Beskæftigelses afdeling Unge, Job og uddannelse. De 114 borgere er alle over 18 år med autismespektrumforstyrrelse.

Alle 114 borgere er visiteret til bostøtten, men venter blot på at få den. Og de har gennemsnit ventet i knap 10 måneder, viser en opgørelse fra Aarhus Kommune.

Opgørelsen er udarbejdet som et svar på en forespørgsel fra byrådspolitikeren Viggo Jonasen fra Enhedslisten. Han havde selv hørt, at ventetiden skulle være retsstridig lang.

»Det er meget lidelsesfuldt for de mennesker, at de i gennemsnit skal vente så længe. Det er ikke værdigt. Derfor har jeg også spurgt yderligere ind til forholdene,« siger Viggo Jonasen.

I en ny forespørgsel til rådmanden beder han om, at lovgrundlaget bliver undersøgt nærmere af Socialrådmanden, Det statslige Tilsyn og Ankestyrelsen.

»At lade dem vente på hjælpen i måske et år eller mere er ikke kommunen værdigt – og er næppe lovligt. Det drejer sig om mennesker med ganske betydeligt behov for hjælp til at få en dagligdag til at fungere,« skriver han.

Eva Naur Jensen forklarer, at der ikke er nogen bestemt paragraf, der fastsætter en lovgrænse for, hvor lang tid borgere maks. må vente på bostøtten.

Men som udgangspunkt gælder der et hurtighedsprincip, forklarer hun.

»Det her er menneskers liv, der ikke burde blive sat på pause i 10 måneder. De er jo blevet henvist, fordi de har brug for støtte, omsorg og hjælp til udvikling af færdigheder. Deres problemer kan jo vokse med så lang en ventetid.«

»Det kan godt være, at kommunen så tilbyder andre former for hjælp i ventetiden. Men det er ikke nok. Hvis det var det, så ville de jo ikke være henvist,« siger hun.

Lotte Henriksen, der er socialchef i Aarhus Kommune mener ligeledes, at det er en uholdbar situation.

Hun peger på, at socialområdet generelt oplever en stigning i borgere, der henvender sig for at få hjælp, samt at coronasituationen har givet et ekstra pres på området.

»Der er ikke noget ønske om, at de skal vente længe på det. Vi skal gøre, hvad vi kan for at nedbringe ventetiden for det er en uholdbar situation lige nu.«

»Der vil nok være eksempler på borgere, som får det værre af ventetiden. I ventetiden vil vi sørge for at vi kan give anden form for hjælp. Det gælder for eksempel opstartspakker med relevante aktiviteter, så vi kan vurdere om borgeren kan have glæde af gruppetilbud eller virtuel bostøtte,« siger Lotte Henriksen.

Lotte Henriksen understreger, at der altid vil være ventetid på at få bostøtte. Men den aktuelle ventetid for de 114 borgere, vidner om et uholdbart stort pres på autismeområdet, som man allerede arbejder på at nedbringe, fortæller hun.

»Vi er i gang med at vurdere, hvordan vi konkret kan nedbringe ventetiden og samtidig sikre, at vi udreder borgerne bedst muligt og tilpasser støtten til deres individuelle behov,« siger Lotte Henriksen.

Rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse Kristian Würtz skriver i en pressemeddelelse, at ventetiden for bostøtteindsatser »desværre er blevet alt for høj«.

Ventetiden skyldes blandt andet, at sager på området er fordoblet siden 2016, skriver han.

Kristian Würtz har derfor bedt forvaltningen om at fremlægge en plan for, hvordan ventetiden kan bringes ned på et acceptabelt niveau. Men ventetiden kalder også på flere ressourcer, mener han.

»På den lidt længere bane må vi erkende, at der også er behov for flere ressourcer til bostøtte-indsatserne, hvis ventetiden fremadrettet skal holdes nede. I første omgang er det oplagt at afsætte nogle af de ekstra midler, som blev tilført til socialområdet i det kommende års budget, så vi kan ansætte flere medarbejdere til indsatsen.«

»Rekrutteringen kan begynde med det samme, så nye medarbejdere står klar til opgaven først i det nye år. Sammen med de andre initiativer kan flere hænder være med til at afhjælpe det efterslæb, der har bygget sig op. Det skylder vi de borgere, der i dag venter længe på at modtage deres bostøtte,« skriver han i pressemeddelelsen.