Linda Rosenmai er kommet for sent på arbejde 13 gange siden den 12. august.

Og det er vel og mærke på sit helt nye arbejde.

»Jeg kan ikke bare tage et tog tidligere. Her går jo kun et tog i timen, så når toget er aflyst eller forsinket, så er det meget frustrerende,« siger hun.

I sommeren 2021 flyttede Linda Rosenmai til Thyholm og fik i den forbindelse et nyt arbejde på en folkeskole i Holstebro.

Men lige siden hendes første arbejdsdag, har hun været ramt af togaflysninger hos Arriva, der har resulteret i, at hun gentagne gange er kommet for sent på arbejde.

»Det er ekstra kritisk at komme for sent på arbejde, når man arbejder på en uddannelsesinstitution. Man stiller krav om, at eleverne skal komme til tiden, og så kommer man selv for sent,« siger Linda Rosenmai.

»Det duer jo bare ikke.«

Hos Arriva forklarer de, at de mange aflysninger og forsinkelser skyldes mange forskellige ting.

»Overordnet set skyldes det problemer med materiel, fravær af personale og desværre også flere påkørsler og uheld, som hver gang har taget et tog ud af drift. Og så har vi været ramt af ekstraordinære lange leveringstider på reservedele som følge af COVID-19,« skriver Martin Gunnar Thenning, der er kommunikationsmanager hos Arriva, i et svar til B.T.

Hos selskabet arbejdes der på at få løst nogle af forholdene, men påkørsler eller mangel på reservedele er ikke noget, der kan løses fra den ene dag til den anden.

Dog skal man som passager være opmærksom på, at man har ret til kompensation:

»Hvis man bliver forsinket på rejsen med Arriva, så kan man være berettiget til kompensation via Arriva Rejsetidsgaranti eller Arriva Pendlerrejsetidsgaranti. Hvilken form for kompensation afhænger af hvilken togbillet, man rejser på. Det kan man læse mere om på vores hjemmeside,« udtaler Martin Gunnar Thenning. 

Ellers håber selskabet, at kunderne vil have lidt tålmodighed med selskabet en rum tid endnu, mens de forsøger at løse, de udfordringer, der kan løses.

Tilbage i Thyholm fortæller Linda Rosenmai, at hun – af flere årsager – ikke har lyst til at tage bilen på arbejde, selvom det kunne være en midlertidig løsning på problemet. Derfor er hun afhængig af, at den kollektive trafik fungerer.

»Jeg er med til at betale for den kollektive trafik. Og så mener jeg også, at man bør kunne forvente, at det fungerer. Der er selvfølgelig forskel på, hvad årsagen til forsinkelsen er,« siger Linda Rosenmai.

Hun fortæller, at hun i skrivende stund har indsendt tæt på 20 klager til Arriva. Både i forbindelse med turen til arbejde og i private sammenhænge.

Men samtidig slår hun fast, at hun ikke mener, at det udelukkende er Arrivas skyld.

»Det er ikke fordi, at jeg som sådan synes, at Arriva gør det dårligt. Men jeg synes togdriften i Jylland generelt er dårlig« siger hun.