Den danske legetøjsgigant Lego boykotter nu Facebook og annoncering på andre sociale medier i minimum 30 dage.

Det sker, efter Facebook er blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at fjerne hadefuldt indhold på platformen.

Det oplyser Lego i en meddelse på sin hjemmeside.

»Vi er forpligtet til at have en positiv indflydelse på børn og den verden, de skal arve. Det inkluderer at bidrage til et positivt, inkluderende digitalt miljø, der er fri for hadudtalelser, diskrimination og fejlagtig information,« siger udtaler Legos globale marketingchef, Julia Goldin.

Kjeld Kirk Kristiansen og kronprinsesse Mary ved indvielsen af LEGO House i Billund.
Kjeld Kirk Kristiansen og kronprinsesse Mary ved indvielsen af LEGO House i Billund. Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

Hun tilføjer:

»Vi vil straks tage skridt til nøje at gennemgå de standarder, vi anvender til reklame og engagement på globale sociale medieplatforme. Mens vi gør det, stopper vi al betalt reklame på globale sociale medieplatforme i mindst 30 dage.«

Danske Lego tilslutter sig dermed nu en lang række store, globale virksomheder som Coca-Cola og kaffegiganten Starbucks, som ikke længere vil reklamere på blandt andet Facebook.

Virksomhederne mener ikke, at den sociale platform gør nok for at fjerne hadefuldt indhold.

Coca-Cola, The North Face og mere end 160 andre virksomheder nægter alle at reklamere på Facebook i juli. Det sker blandt andet som led i kampagnen 'Stop Hate for Profit', som flere organisationer står bag, skriver Ritzau.

Boykotten rammer Facebooks økonomi, og fredag lovede Facebook-stifter Mark Zuckerberg ændringer.

Det sociale medie vil nu gøre mere for at fjerne hadefuldt indhold, lød budskabet fra Zuckerberg.

Fremover vil hadefulde ytringer fra eksempelvis politikere, som opildner til vold, blive fjernet uden undtagelse. Det samme vil racistiske ytringer.

Også reklamer med hadefulde ytringer om etnicitet, religion eller seksuelle præferencer vil blive blokeret.

Lego oplyser til B.T., at Lego ikke har yderligere kommentarer end den officielle meddelelse på virksomhedens hjemmeside.