Halloween er måske nok ved at udkonkurrere fastelavn som højtid. Men fastelavnsbollerne er populære som aldrig før.

»Hypen vokser år for år – især på flødefastelavnsbollen. Og i år er efterspørgslen eksploderet,« siger marketingschef hos Lagkagehuset Simone Visbjerg Møller.

En hype der ret øjensynligt kommer til udtryk i lange køer udenfor stort set enhver bagerforretning.

Og har man ikke lige været forbi sådan en, kan man bare scrolle ned gennem Instagram, hvor den populære bolle også har vundet indpas – købt som hjemmebagt.

Man skal vbæne dig emd lidt tålmodighed, hvis man ikke lige er klar på selv at gå i køkkenet.
Man skal vbæne dig emd lidt tålmodighed, hvis man ikke lige er klar på selv at gå i køkkenet.
Vis mere

Da Lagkagehuset satte de første boller til salg den 6. januar, kunne de knap nå at hive fastelavnsbollerne af bagepladerne, før de var solgt og pakket i æsker.

»Vi havde gættet en lille smule forkert, så vi havde alt for hurtigt udsolgt de første dage,« siger Simone Visbjerg Møller.

I sidste uge lå salget af fastelavnsboller 70 procent højere end samme tid sidste år.

»Og det er altså selvom vi faktisk har færre kunder end normalt på grund af nedlukningen,« siger hun.

Og så tænker du måske, at det bare er sådan en københavnertrend. Men det afviser Simone Visbjerg Møller.

»Det er over hele linjen, vi ser hypen. Vi har 104 butikker fordelt i hele landet. Sjælland, Fyn og fra Aabenraa til Hjørring i Jylland,« siger hun og tilføjer, at det sidste ekstra boost salget har fået i år nok hænger sammen med coronanedlukningen:

»Folk har brug for at forkæle sig selv lidt mere.«

Under sidste års nedlukning røg der da også lidt flere lækkerier ned, viser en befolkningsundersøgelse, som Madkulturen har foretaget.

Der er kø til at købe fastelavnsboller flere steder. Her er det ved Lagkagehuset.
Der er kø til at købe fastelavnsboller flere steder. Her er det ved Lagkagehuset.
Vis mere

Således svarer næsten hver tredje dansker, at de under nedlukningen spiste flere mellemmåltider og snacks end normalt.

Samtidig afslører undersøgelsen en pludselig trang til at gå i køkkenet og kaste sig ud i alverdens hjemmebag.

Knap hver fjerde dansker har således bagt mere under sidste nedlukning, end de ellers normalt gør.

Og at dømme ud fra vores googlesøgninger, er opskriften på fastelavnsboller lige nu hot topic.

I hvert fald har har søgninger på ‘fastelavnsbolle’ allerede nu - midt i januar - nået samme niveau, som i ugen op til fastelavn sidste år. Og der er altså endnu godt tre uger til fastelavn.

Selvom efterspørgslen har været overraskende høj i år, har Lagkagehuset dog ikke sat fastelavnsbollerne tidligere til salg end normalt.

»Det er samme tid hvert år. Vi kan jo ikke gå i gang før, så ramler det sammen med julen,« siger Simone Visbjerg Møller.