I en ny reklame forsøger skraber-giganten Gillette at sætte fokus på mobning, #metoo og giftig maskulinitet, men videoen har i stedet startet en shitstorm mod det kendte mærke.

I over 30 år har Gillette hjulpet mænd med at fjerne skægget under sloganet 'The best a man can get', men med den nye reklame skal mænd nu barberes under sloganet 'The best a man can be'.

Firmaet siger, at mænd skal til at tage ansvar for deres køn og holde hinanden 'ansvarlige'. Det er dog langtfra de fleste, der synes, at Gillettes nye reklame gør noget godt for det mandlige køn, skriver BBC.

I skrivende stund har videoen fået 250 tusind likes og 600 tusind tommelfingre nedad på YouTube og er blevet set over 11 millioner gange, siden den blev uploadet for to dage siden.

I videoen kan man se reaktionerne fra mobbeofre og kvinder, der bliver udsat for sexchikane og sexistisk opførsel fra aggressive mænd. Derefter ses mænd, der træder ind og stopper de tidligere situationer.

De vrede brugere mener, at reklamen er feministisk propaganda og et angreb på den 'maskuline' mand. Der har også været krav om en undskyldningsvideo.

Blandt dem er den engelske tv-vært Piers Morgan, der skriver:

'Gilette, der har brugt 30 år på at fortælle mænd, at de skal fejre deres maskulinitet, vil nu have os til at skamme os over det. Sikke en flok patetiske hyklere.'

Og de vrede ekskunder holder sig ikke tilbage på Twitter, hvor de flittigt deler deres meninger om den nye reklame.

'Så rart at se Gilette, der hopper på kampagnen 'mænd er forfærdelige', gennemsyre mainstream-medierne og Hollywood. For mit vedkommende vil jeg aldrig bruge jeres produkt igen,' skriver skuespilleren James Woods.

Men Gillette holder fast i budskabet og understreger, at reklamen vil det bedste for mænd.

»Ved at holde hinanden ansvarlige, eliminere undskyldninger for dårlig opførsel og støtte en ny generation, der arbejder mod deres personlige 'bedste', kan vi medvirke til at skabe positive forandringer, der vil have betydning i de kommende år,« siger vicedirektør Gary Coombe.

Men selvom Gillette har ramt en mindre shitstorm, så mener eksperter, at der ikke findes dårlig omtale, og at firmaet havde forventet de mange vrede reaktioner.

De mener, at det kun er naturligt, at folk reagerer, som de gør, efter et så markant skifte, fra den måde Gillette plejede at promovere sig selv på.

Firmaet har da også fået mange gode ord med på vejen mod en mindre mandschauvinistisk tilgang til den moderne mand.

En skriver, at Gillette udstiller sexistisk adfærd og mobning, men at mange tager det som et angreb mod den 'normale mandlige opførsel', selvom reklamen ikke prøver at generalisere.

Og Gillette er sikre i deres budskab - det fejrer mænd, som gør tingene rigtigt og opfører sig ordentligt.