For hundredtusindvis af flypassagerer var det umiddelbart en god nyhed, da EU-Domstolen i en såkaldt præjudiciel afgørelse tirsdag vurderede, at forbrugerne har penge til gode hos SAS.

Men de flyrejsende skal ikke glæde sig for tidligt. For ifølge SAS-ekspert Jacob Pedersen vil hele flyindustrien sprælle gevaldigt i nettet for at undgå, at dommen kan skabe præcedens.

»Hele industrien vil udfordre det her. Jeg er overbevist om, at SAS vil få opbakning,« siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank.

SAS bekræfter, at flyselskabet ikke udbetaler en eneste krone i kompensation foreløbig.

»SAS vil ikke begynde at betale erstatning på grund af EU-Domstolens præjudicielle afgørelse, men afventer Attunda tingsrätt (svensk domstol, red.) afgørelse i sagen. Så snart sagen er afsluttet, følger SAS beslutningen,« lyder det i en skriftlig udtalelse.

Ifølge Jacob Pedersen kan kompensationen til de i alt 380.000 passagerer, der blev ramt af aflyste flyafgange i foråret 2019 som følge af strejke, løbe op i 1,2 milliarder svenske kroner.

»Det er en alvorlig bet. SAS havde i 2019 omkostninger for 600 millioner svenske kroner på grund af strejken, så den endelige regning kan komme op på 1,8 milliarder i alt,« siger han.

Stridspunktet i sagen har været, hvorvidt strejken skulle anses for at være en 'ekstraordinær omstændighed' eller ej.

SAS måtte aflyse mange fly i forbindelse med en strejke i 2019, som berørte over 350.000 passagerer. En EU-forordning giver ret til kompensation, men ikke i alle tilfælde. Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
SAS måtte aflyse mange fly i forbindelse med en strejke i 2019, som berørte over 350.000 passagerer. En EU-forordning giver ret til kompensation, men ikke i alle tilfælde. Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Vis mere

Men strejken, der skete på baggrund af strandede lønforhandlinger, er ifølge EU-Domstolen en del af en 'virksomheds sædvanlige aktivitetsudøvelse'. Blandt andet grundet strejkevarslet fra piloterne, hvis arbejde er 'uomgængeligt nødvendig for at gennemføre en flyvning'.

SAS kalder afgørelsen 'yderst uventet og uheldigt' og 'frygter, at beslutningen får alvorlige og vidtrækkende økonomiske og arbejdsretlige konsekvenser ikke kun for SAS, men for alle flyselskaber i hele Europa'.

Jacob Pedersen kalder også afgørelsen af, at strejken ikke var en 'ekstraordinær omstændighed' for 'en meget grov vurdering af tingenes tilstand'.

»SAS har ansatte i så mange forskellige fagforbund, at man nærmest konstant er i forhandlinger. Så hvis man hele tiden skulle tage sine forholdsregler og være forsigtig med at sælge flybilletter, så har man ikke en forretning mere,« siger han.

I udtalelsen fra SAS lyder det, at man nu vil læse dommen i sin helhed. Først derefter vil flyselskabet kommentere den mere detaljeret.

'Det er vigtigt at understrege, at SAS i henhold til gældende regler har kompenseret de berørte passagerer for ekstra udgifter til nye billetter, rejser, kost og logi, der opstod i forbindelse med strejken. Alle kunder har således fået booket om eller annulleret de aflyste flyrejser,' lyder udmeldingen fra SAS.