Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Problemerne fortsætter også torsdag for mange, mange danske NemID-brugere.

Det oplyser Nets, der driver den udbredte, sikre login-løsning, til B.T.

»Der ikke så meget nyt. Vi arbejder stadig på at få den tredjedel af NemID-brugerne, der er ramt, tilbage i tjenesten igen,« siger pressechef i Nets Peter Glüsing.

Den melding kom han med torsdag ved 9-tiden.

Og der er altså nu gået cirka et døgn, siden problemerne opstod onsdag morgen, hvor danskere pludselig ikke kunne få adgang til hjemmesider, der kræver NemID-login – som Borger.dk, E-boks.dk, Jobnet.dk, Skat.dk og så videre.

B.T. talte i går med flere danskere, der havde store udfordringer af den grund.

Hen over natten og også torsdag morgen har mange læsere kontaktet os med meldinger om, at situationen ikke har forandret sig.

Og det bekræfter Nets altså nu også. En tredjedel af brugerne er fortsat ramt.

»Det er simpelthen et spørgsmål om at flytte data fra en server til en anden, og det er det, der tager tid, og det er det, vi har arbejdet på hele natten, men det trækker desværre ud,« siger Peter Glüsing fra Nets.

I løbet af onsdagen fik selskabet både meldt ud, at problemerne var løst, samt at det var lige på trapperne.

Uden at det altså var tilfældet.

Derfor vil Peter Glüsing ikke sætte en tidshorisont på, hvornår der igen er fuld adgang for alle brugere til systemerne.

»Vi har ikke noget tidsestimat på, hvornår det er ovre, men vi arbejder på at få det løst,« siger han.