»Den skal stå der helt for sig selv og være noget særligt i rækken af mænd.«

En fem en halv meter høj skulptur af en nøgen, gravid kvinde skal pryde pladsen foran Marmorkirken i Indre By. Det mener kunstneren Suste Bonnén.

Derfor har hun ansøgt Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune om tilladelse til at opstille skulpturen ved Frederiksgade foran Marmorkirken, og nu er forslaget sendt i høring. Se billede af statuen herunder.

Rundt om kirken står i forvejen 12 skulpturer. De er alle mænd, og de er alle fuldt påklædte, men det er Suste Bonnén ligeglad med.

Foto: Privatfoto: Suste Bonnén
Vis mere

»Min skulptur skal være nøgen for at fremhæve kroppens skønheden, i modsætning til de gejstlige præster, der står tildækket med frakker og kapper på,« siger hun.

Skulpturen går under navnet 'Opstandelsen', og opskriften er klassisk: Statuen har en sokkel af granit, som Suste Bonnén forestiller sig, at man kan tage et hvil ved, når man går forbi, og selve skulpturen er udformet i bronze.

Og så er skulpturen uden en trevl på kroppen, som så mange andre har været det siden tidernes morgen. Men hun er også gravid, og det er der en særlig symbolik i, mener kunstneren.

»Nøgenhed betragtes jo af mange som privat, og alle må jo gøre, som de vil, men min skulptur skal i hvert fald ikke tildækkes med nogen form for tøj, for så kan man ikke se maven, der indeholder det egentlige mirakel,« siger Suste Bonnén og henviser til graviditeten:

»En gravid krop er jo ikke noget, man traditionelt har sat op på en piedestal. Det er konger, fyrster og den slags, der kommer derop. Typisk mænd, der har udført noget stort, som vi værdsætter. Vi skal værdsætte, at kvinder føder børn, og det er det, skulpturen hylder,« siger Suste Bonnén.

Hun er ærgerlig over, at når kvinder hyldes i dag, så er det ofte for deres uddannelser og titler, men sjældent for moderskabet. Det håber hun, statuen kan lave om på.

»Jeg tror, at når man ikke hylder moderskabet, så er det, fordi vi higer efter ligestilling, og her er noget, mænd ikke helt kan leve sig ind i, og derfor er det ikke særlig værdsat at være gravid i vores samfund i dag,« mener kunstneren.

Suste Bonnén er ikke et ukendt navn i kunstnerkredse. Hun står nemlig bag Agnete og Havmanden i Slotsholms Kanal og har haft flere soloudstillinger.