Pengene fosser ud af det skandinaviske flyselskab SAS.

Bare i årets andet kvartal har selskabet tabt nemlig 1,1 millioner kroner, og hvis ikke hovedejerne snart griber ind, risikerer SAS at gå konkurs inden for de næste ti måneder.

Det skriver det svenske medie SVT.

Og skulle selskabet ende med at kollapse, er der udsigt til, at den statsejede kinesiske bank CDB kan blive partner i flyselskabet.

Årsagen til, at CDB enten kan blive indirekte eller direkte partner i SAS skyldes den såkaldte lease-back-aftale, som de fleste flyselskaber har.

Tilbage i marts 2021 indgik SAS nemlig en aftale med den kinesiske bank, hvor SAS solgte fire Airbus-fly til bankens datterselskab CDB Aviation, som SAS enten leaser eller lejer af selskabet.

Men betaler SAS ikke for lejen af flyene, kan aftalen altså ændres til lån eller aktier i selskabet.

Ifølge sikkerhedsekspert og debattør, Patrik Oksanen, bør den svenske regering ikke tillade, at at flyselskabet kan risikere kinesiske ejere.

»Man får en masse data om flyrejsende og rejsemønstre. Da SAS ligger tæt på den svenske stat, betyder det, at man kan kortlægge nøglepersoner - hvordan de rejser, hvor de rejser, og hvornår de rejser,« siger Patrik Oksanen til SVT.

Derfor mener han, at det vil indebære en for stor sikkerhedsrisiko.