Lyt til artiklen

»Jeg tror simpelthen, at mageligheden har taget os. Jeg møder mennesker, der siger, at de ikke kan stå op, selv om de ikke fejler noget. Det er en evne, der skal genlæres.«

Lone Østergaard, fysioterapuet og forfatter til en ny bog, 'Slip stolen – for hjernens skyld', møder mange undskyldninger fra os danskere, der sidder for meget på vores flade i løbet af en dag.

Den mest brugte af dem alle er, at det er svært at koncentrere sig, når vi skal stå op, eller at vi kommer til at stå og hænge.

Men undskyldningerne køber Lone Østergaard ikke. Vanerne kan nemlig ændres blot ved meget lidt bevægelse i løbet af dagen.

»Vi er nødt til at indse, at vi har siddet nok, og at bevægelse ikke er noget, vi har for travlt til. Nu gælder det om at skabe en ny kultur, hvor det er okay at stå op under møderne eller at bruge fem minutter på at gå udenfor for at få noget frisk luft. For mig handler det om at skabe en ny normal, hvor vi er enige om at hjælpe hinanden til at sidde mindre,« siger hun.

Lone Østergaards taler ikke for, at vi skal stå op hele tiden i løbet af en arbejdsdag, men om at variere vores bevægelser.

En god variation er ifølge hende at sidde ned 20 minutter, stå op 8 minutter og være aktive 2 minutter.

Et princip, som den amerikanske professor i ergonomi Alan Hedge står bag, og som Lone Østergaard læner sig op ad i sin bog, der udkommer 30. november.

Lone Østergaard, forfatter til bogen 'Slip stolen – for hjernens skyld'.
Lone Østergaard, forfatter til bogen 'Slip stolen – for hjernens skyld'.
Vis mere

»Det er klart, at man lige skal vænne sig til det og give det lidt tid. Vi har brugt årtier på at sidde ned, så det kræver selvfølgelig lidt mere end en uge at lære at stå op i løbet af en dag,« siger hun.

Arbejder man hjemme, og det ikke er muligt at stå op i otte minutter hver halve time, fordi man mangler sit hæve-sænke-bord, er fem minutters aktivitet hver halve time – f.eks. i form af en gåtur – også tilstrækkeligt.

Undlader man at få kroppen i gang i løbet af dagen, kan det med tiden få alvorlige konsekvenser. Ikke kun i form af nakke-, ryg- og skuldersmerter – også diverse livsstilssygdomme og mentale følgevirkninger kan føjes til listen:

Du kan hurtigt komme til at sidde forkert foran en computer, når du bliver opslugt af arbejde. Arkivfoto.
Du kan hurtigt komme til at sidde forkert foran en computer, når du bliver opslugt af arbejde. Arkivfoto. Foto: Mads Nissen
Vis mere

»Bevægelse er med til at regulere niveauet af stresshormoner ned og niveauet af de hormoner, der får os til at føle os godt tilpas, op. Forskning viser også, at fysisk inaktivitet og at sidde stille for stor en del af dagen påvirker det område i hjernen, der har med hukommelse og indlæring at gøre. Derfor påvirker det hjernen negativt, hvis vi ikke bevæger os,« siger Lone Østergaard.

Og tror man så, at en gåtur med hunden efter arbejde eller en time i træningscentret er tilstrækkeligt, så tager man fejl. Det skal kombineres med stående arbejde og få minutters bevægelse væk fra skrivebordet flere gange i løbet af dagen:

»30-60 minutters fysisk aktivitet er godt, men 30-60 minutter ud af en dag på 16 vågne timer er ikke nok. Sidning skal afbrydes ofte og begrænses i antal timer i løbet af dagen. Den lave intensitet uden sved på panden gør en forskel og har sin egen unikke funktion for at holde kroppen i gang,« siger hun og tilføjer:

»Vi skal helst ikke sidde nede mere end otte timer i løbet af en dag – og ikke mere end 30 minutter ad gangen.«

Det bedste, du kan gøre for din krop, er at stå mere op i løbet af en dag. Det behøver ikke vare længe, bare sørg for at skabe variation i løbet af din arbejdsdag. Arkivfoto.
Det bedste, du kan gøre for din krop, er at stå mere op i løbet af en dag. Det behøver ikke vare længe, bare sørg for at skabe variation i løbet af din arbejdsdag. Arkivfoto. Foto: Simon Skipper
Vis mere

Er skaden sket, og oplever man allerede nu gener i form af smerter i bevægeapparatet og mental træthed, så er det aldrig for sent at komme i gang:

»Man skal skrue op for de små ting, dvs. være lidt mere opmærksom på sin holdning og måde, man sidder og står på. Det kan også være, at man skal gå 5.000 skridt mere om dagen, end hvad man er vant til. Men det kræver, at man gør det hver dag, og så vil man kunne mærke en forskel,« siger Lone Østergaard.