For få år siden kom danskere langvejs fra for at købe deres designermøbler. Nu får eksklusiv forretning i indre København næsten kun besøg af turister, og snakken i butikken går især på én ting.

Det gælder både, når telefonen ringer, og når personalet taler indbyrdes, fortæller ejer Michala Jessen. 

For der er et problem, som i hendes optik holder de danske kunder væk:

Manglende parkering.

Som B.T. før har beskrevet, har et politisk flertal fjernet hundredvis af pladser i det indre København, og i Ny Østergade, hvor Rue Verte ligger, er der meget få tilbage ifølge butiksejeren.

Især Enhedslisten har talt varmt om at sløjfe pladser for at mindske trafik og skabe en hovedstad med cyklister og fodgængere i centrum.

Men bagsiden af medaljen mærker butikken.

Ligesom andre forretningsdrivende, som B.T. har talt med, oplever Michala Jessen, at kunderne forsvinder i takt med parkeringspladserne.

Nu kommer meget få danskere ind. I stedet driver designinteresserede turister det meste af salget i butikken, siger hun.

»Vi har ligget der i 30 år, så vi har jo været vant til at skulle omstille os,« indleder Michala Jessen og bemærker hurtigt, at detailbranchen er »hurtig til at pive, når der sker et eller andet«.

»Men det her er voldsomt. Der har vi ikke set noget, der mindede om før.«

Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod, har tidligere gjort det klart, at hun ønsker at gøre Middelalderbyen i København - handelscentralen omkring Strøget og Rundetårn - bilfri.

Bilismen skal gøres dyr og besværlig for at gøre offentlig transport og cykler mere attraktive, sagde hun i et stort interview med Politiken i 2021. Til B.T. siger hun i dag, at hun går til valg på at fjerne op mod 20.000 parkeringspladser i København.

Imens føler Michala Jessen, at Rue Verte og andre butikker bliver presset ud af byen. For en butik, som sælger møbler, er det nemlig særlig hårdt, når parkeringspladserne ryger, siger hun.

»Vores kunder kan ikke komme med metro eller noget andet og hente en lampe,« siger Michala Jessen.

Salgsprocessen bliver også forstyrret:

»Vi er i den dyre ende, og så vil folk gerne ind og mærke, se og have oplevelsen, rådgivningen og den personlige kontakt.«

Butiksejeren køber ikke idéen om, at bilisterne nødvendigvis skal ud af byen.

»Hvis ikke der er en markant klimagevinst, kan jeg ikke se, hvorfor detailbranchen skal presses ud på den bekostning.«

Og en stor klimagevinst er der tilsyneladende ikke umiddelbart.

Som FDM har skrevet, står personbiler kun for godt én procent af den samlede luftforurening i byen. Det viser rapporter, som Københavns Kommune selv står bag.

Klima er dog heller ikke et argument, Enhedslistens teknik- og miljøborgmester bruger.

I stedet har Line Barfod tidligere sagt til B.T., at »vi skal have en fredelig bymidte, hvor man kan sidde ned og nyde livet med en kop kaffe uden at være generet af biltrafik og støj«.

Men »elbiler støjer jo ikke,« siger Michala Jessen og peger på, at flere danskere køber elbiler.

Sammen med flere andre butiksejere er hun frustreret over politikerne.

»Os butiksejere mødes og taler om, hvad der egentlig er at gøre? Det ser jo bare sort ud,« siger Michala Jessen.

»Vi føler jo også, at vi bidrager til København. Vi føler, at det er et stor aktiv for byen at have nichebutikker, så det ikke kun er banker og bagerier, der har råd til at ligge der,« siger hun.

»Men der skal nok ske et eller andet, hvis vi ikke skal lede efter andre lokationer uden for byen.«

Rue Verte oplyser, at butikken i dag lever af turister og indretningsprojekter. B.T. har ikke kunnet få præcise tal på, hvor mange kunder butikken har mistet til manglende parkering.

Per januar 2025 har Københavns Kommune nedlagt mere end 500 parkeringspladser i Københavns middelalderby og i stedet lejet pladser i private parkeringshuse.