Casper Scheibye, administrerende direktør hos Social Foodies, har ifølge sig selv begået en fejl.

Han havde nemlig tillid til en aftale omkring et salg af 1.000 julekalendere – og blev brændt af. Men som bekendt er intet så skidt, at det ikke er godt for noget andet. Det er i hvert fald gældende i hans tilfælde.

»Vi laver alle fejl, men taler ikke altid om dem.«

Sådan indleder Scheibye et opslag på det sociale medie LinkedIn, efter han mandag stod tilbage med 1.000 chokoladejulekalendere, fordi en kunde havde brudt en aftale.

Casper Scheibye er administrerende direktør hos Social Foodies.
Casper Scheibye er administrerende direktør hos Social Foodies.
Vis mere

Tilbage stod han så med alt for mange kalendere, der skulle sælges inden 1. december. Og færre penge til de gode formål.

»Vi arbejder ud fra 'Value for many'. Det betyder, at vi vil være med til at bekæmpe ulighed i de globale fødevarekæder, altså at vores produkter skal skabe værdi for så mange som muligt. Og lige præcis chokoladejulekalenderne skal være med til at sikre arbejdspladser på vores chokoladefabrik i Sydafrika,« fortæller Casper Scheibye.

Derudover skulle kalenderne have været pakket i samarbejde med FRAK, et socialt initiativ for udsatte unge i København.

FRAK er et socialt initiativ for udsatte unge i København.
FRAK er et socialt initiativ for udsatte unge i København.
Vis mere

Og desperationen over ikke at få afsat chokoladen fik ham til at gøre noget, som han normalt aldrig gør. Nemlig at række ud efter hjælp.

»Jeg er ikke typen, der normalt skriver sådan noget på LinkedIn eller rækker ud på den måde. Det har jeg faktisk aldrig prøvet,« fortæller han.

Men det viste sig at give pote.

»I løbet af to-tre timer tog det fart. Jeg blev væltet omkuld af henvendelser. Og på to døgn var der over 600 køb på vores webshop. Det er 20 gange så meget som normalt,« fortæller Casper Scheibye.

Ved det ene opslag på LinkedIn fik Social Foodies altså en omsætning, der normalt svarer til tre måneder, på kun to dage.

Og responsen har været helt overvældende for direktøren.

»Mange siger, at det er fantastisk, at jeg tør række ud. Personligt blev jeg totalt overvældet over responsen. Og faktisk overrasket over, at jeg følelsesmæssigt er blevet så overvældet.«

Aftalen om køb af julekalenderne, der blev brudt, har været en kæmpe øjenåbner for Scheibye.

Både når det gælder følelser, for »normalt er jeg ikke en, der har følelserne uden på tøjet, men det har jeg haft«, som han siger – men også i forhold til at skabe værdi på sociale medier.