»Det er et dødfødt projekt at lade nye vuggestuebørn begynde i institution lige nu.«

Så klar er udmeldingen fra Grethe Kragh-Müller, der er specialist i børnepsykologi og lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet.

Selvom politikerne har bestemt, at børnene skal gå forrest i genåbningen af samfundet, er hun ikke i tvivl om, at det er en god ide at holde de mindste børn hjemme. Hvis man har mulighed for det.

Ifølge Grethe Kragh-Müller undrer hendes kollegaer i andre lande sig over, at det er de små børn, vi herhjemme sender ud i samfundet først. Selv mener hun, at genåbningen er en vanskelig situation både for pædagoger, politikere og forældre.

»Men for de små, der skal indkøres, er det en helt uholdbar situation. Det kan skabe angst og tilbagetrækning. Det, ved vi, har store konsekvenser for børn – også på længere sigt.«

Under normale omstændigheder taler hun for, at børn skal i institution.

»Børn er sociale væsner, og det er et super godt tilbud at være i en god vuggestue.«

Men coronakrisen og de krav, som myndighederne stiller til børn og voksne i landets daginstitutioner, matcher dårligt med det gode og trygge institutionsliv.

Coronasituationen er usikker både for forældre, børn og pædagoger i landets institutioner, mener Grethe Kragh-Müller.
Coronasituationen er usikker både for forældre, børn og pædagoger i landets institutioner, mener Grethe Kragh-Müller. Helle Lho Hansen

Hun peger især på fire forhold:

  1. Forældrene må ikke være med i institutionen.

  2. Situationen er ny for pædagogerne, der endnu er usikre på, hvordan de tackler den nye hverdag.

  3. De fysiske omgivelser er ikke de samme, som de plejer.

  4. Mange børn er sat i nye grupper, med børn og voksne, de ikke plejer at være samme med. 

»Alt i alt skaber det en utryg situation for et lille barn.«

Hun anbefaler, at børn, der på trods af coronaen skal starte i ny institution, har en af deres forældre med i den første uge.

»De små kan ikke afleveres ude på en parkeringsplads. Indtil barnet kender og er blevet tryg ved pædagogerne og vuggestuen, skal forældrene være der.«

Alternativt frygter hun, at der kan være risiko for skader på længere sigt.

»Børnene får ikke psykiske lidelser alle sammen, men det kan skabe problemer, hvis børnene bliver angste, forvildede og kede af det. Jo mindre de er, jo sværere har de ved at stressregulere sig selv,« siger hun med henvisning til en situation, som de fleste forældre formentligt kender til, når man forlader et grædende barn, som pædagogerne ikke kan trøste.

»De fleste børn får det hurtigt godt igen, men hvis barnet ikke kender pædagogerne, kan de ikke altid trøste barnet. Vi ved fra forskning, at det kan skabe mistillid hos børnene, der i den yderste konsekvens kan miste tilliden til, at de kan stole på de voksne.«

Hun anbefaler, at forældre ser på deres barn og på deres institution, og de skal ikke være bange for at stille krav.

»Man er ikke besværlig, fordi man stiller krav. Derimod har forældre pligt til at sørge for, at forholdene er, så ens børn kan være i det.«

Daginstitutionernes Landsorganisation (DLO) opfordrer til, at man først begynder indkøring i institutioner, når det er pædagogisk forsvarligt. Mens Forældrenes Landsorganisation (Fola) foreslår, at man kan forlænge barselen for forældre med tre måneder.