Fra 1. oktober skal ældre dieselbiler have et partikelfilter for at køre i storbyerne - men ikke alle kan få et.
Per Højlund, der bor lige udenfor Aalborg, skal nu fremover lade sin Fiat fra 1997 stå, hvis han vil til byen. Hans bil er nemlig en af dem, der er for gammel til at få et filter monteret. Således lever den ikke op til regeringens nye lov om miljøzoner, fortæller han.
»Fiat i Italien har skrevet til mig, at der ikke kan leveres et partikelfilter til bilen, og at de generelt fraråder et partikelfilter, da motoren ikke kan holde til det.«
Regeringen vedtog i 2022, at ældre persondiesel-biler skal have et partikelfilter, hvis de vil ind i landets fem såkaldte miljøzonekommuner, som er København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.
Loven, der træder i kraft om lidt, ventes at ramme over 60.000 danske bilejere.
Vælger man at køre ind i zonerne uden filteret, får man en bøde på 1.500 kroner.
Miljøzonerne er indført for at sikre renere luft i storbyerne og rammer de ældre dieselbiler, da det er dem, der forurener mest. Samme krav gælder for busser, lastbiler samt varevogne på gule plader og papegøjeplader.
Interesseorganisationen for bilejere, FDM, støtter de nye krav.
»Det giver god mening. Men når det er sagt, havde vi meget gerne set, at man fra politisk hold i væsentlig højere udstrækning holdt hånden økonomisk under de bilejere, der bliver ramt af det,« siger chefkonsulent Dennis Lange.
Per Højlund er utilfreds, fordi han ikke vurderer, at det kan kan svare sig for ham at udskifte den gamle dieselbil.
»Jeg kører ind til Aalborg måske én gang om måneden. Hvis jeg har en aftale, kan jeg ikke længere køre i min egen bil. Det er billigere at parkere den og tage en taxa videre.«
Samtidig er det »stædighed«, der gør, at han ikke skifter Fiat'en ud.
»Ingen skal fortælle mig, hvilken bil jeg skal køre i. Det er et frit land.«
Dermed accepterer han også, at han ikke kan køre ind i Aalborg, siger han.
Mens Per Højlund er stædig omkring sin egen Fiat, er konens gamle diesel-Toyota dog blevet skiftet ud med en nyere dieselvogn, som efterfølgende har fået påmonteret et partikelfilter til godt 8.000 kroner.
»Det er økonomi«, der får parret til at blive ved med at købe dieselbiler, siger Per Højlund. Parret, der af og til kører længere ture, vurderer nemlig, at det er billigere end benzin.
