Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Kronprinsesse Mary bør ikke bære Mai Manniches smykker, og SAS må stoppe med at sælge hendes produkter. Ellers kan det være skadeligt for deres brands, advarer eksperter.

Det sker, efter at Manniche i weekenden luftede udokumenterede påstande om Christian Eriksens kollaps i Parken, som hun kædede sammen med coronavaccine. Fodboldklubben Inter har efterfølgende bekræftet, at Eriksen ikke er vaccineret.

Onsdag aften udsendte smykkedesigneren dog en offentlig undskyldning på sin Instagram-profil:

'Der har der været rigtig mange, som syntes, det var over grænsen og usmageligt. Jeg kan godt se, hvis man tænker, at jeg lavede koblingen og forsøgte at udnytte en situation til at komme frem med mine holdninger. Det gjorde jeg ikke, det var ikke min tanke,' lyder det fra Mai Manniche.

Undskyldningen ændrer dog ikke på, at det ikke er smart for hverken Kongehuset eller SAS at bruge og sælge Manniches produkter, mener de eksperter, B.T. har talt med.

Manniche viste for nylig et billede af kronprinsesse Mary med Jewls CPH-øreringe på sin Facebook, og det er ikke første gang, at hun bruger Kongehuset på sine sociale medier.

I 2016 skrev hun på sin blog:

'Kronprinsessen er et stilikon og en inspirerende rollemodel – og verdenskendt for begge dele. At hun vælger at bære vores smykker, gør mig ufattelig stolt,' skrev Mai Manniche.

Men Kongehuset bør løbe skrigende væk, hvis man spørger ekspert i branding Thomas Bigum, der har mange års erfaring som konsulent i marketingbranchen.

»De må ind og finde smykkerne inde i smykkeskrinet og så fjerne dem, så det ikke sker igen,« siger han.

Han mener, at Mai Manniches position er blevet for ekstrem til, at Kongehuset bør associeres med hendes brand.

Siden covid-19-pandemien brød ud i foråret 2020, har Mai Manniche også flere gange gjort sig bemærket med kontroversielle holdninger. F.eks. ville hun nægte kunder med mundbind adgang til sin butik og har skrevet på sin blog, at 'virus på ingen måde er alvorlig dødelig'.

Hun kalder sig selv 'frihedskæmper'.

På samme blog reklamerer hun for Kronprinsessens brug af Jewls CPH-øreringe.

Thomas Bigum, brandingekspert.
Thomas Bigum, brandingekspert.
Vis mere

»Der er tale om Mai Manniche, der går helt ud til fløjen i en politisk sag. Det er bare stille og roligt at koble af. Jeg tænker ikke, Kongehuset behøver at undskylde. De skal bare bakke ud,« siger Thomas Bigum om Kongehuset.

Han mener, at Det Gule Palæ må sørge for at få oprettet en enhed, der tjekker firmaers profil. Dermed kan man undgå lignenede situationer i fremtiden.

»I takt med at brands i de senere år er blevet mere politiske, så ville det ikke være unaturligt, hvis Kongehuset oprettede nye procedurer. Det er ikke, fordi de har sovet i timen, efter min overbevisning. Det er bare noget, der går enormt stærkt. Kongehuset har den gave, at det er blevet nemmere at baggrundstjekke og prøve at køre en linje, hvor man holder sig fra ting, der er politiserede. Men det er bare svært,« siger Bigum.

Brandingekspert Anthony Aconis.
Brandingekspert Anthony Aconis.
Vis mere

Også brandingekspert og ejer af reklamebureauet Fireball Anthony Aconis mener, at Kongehuset bør sige fra.

»Jeg vil til enhver tid anbefale Kongehuset ikke at associere sig selv med Mai Manniche og derfor heller ikke hendes produkter. Man kan lynhurtigt ende med at skade sit brand,« siger han til B.T.

»Sagen er jo den, at det ikke er første gang, Mai Manniche træder ved siden af. Der har været rigtig mange sager, og hun har nærmest gjort en karriere ud af at være kontroversiel. Det her er nok dråben, der får bægeret til at flyde over,« siger han.

B.T. har spurgt Kongehuset, hvad man mener om kritikken, og om kronprinsesse Mary fortsat vil bære Mai Manniches smykker. Kongehuset oplyser, at man ikke ønsker at kommentere sagen.

Mai Manniche udsendte onsdag aften en offentlig undskyldning, men smykkedesigneren var dog af en noget anden holdning tidligere onsdag, da B.T. var i kontakt med hende. Her understregede Mai Manniche, at hun stillede helt legitime spørgsmål om Christian Eriksen, da hun spekulerede i, om Pfizer-vaccinen var skyld i hans kollaps i Parken.

»Jeg vil også understrege, at jeg alene har stillet et meget relevant spørgsmål. Jeg har ikke gjort nogen fortræd eller delt løgne og konspirationsteorier. Jeg er selvfølgelig glad for vacciner generelt og har da heller aldrig udtalt mig negativt herom. Jeg deler Lægemiddelstyrelsens bekymring om, hvorvidt der er en sammenhæng mellem covid-19-vaccinen og hjertebetændelse,« skrev hun i et svar til B.T. onsdag.

Manniche ønskede ikke at svare telefonisk, kun via mail.

»Vi har ytringsfrihed i dette land og lever i et demokrati. Jeg har også ytringsfrihed – uanset om tre mænd, Thomas Bigum, Anthony Aconis og Jacob Heinel Jensen, kan li' det eller ej,« tilføjede Mai Manniche.

Det er ikke kun Kongehuset, der skal tage stilling til det fremtidige samarbejde med Mai Manniche, mener eksperterne.

SAS sælger også Mai Manniches smykker i deres Eurobonus-shop, og det får Twitter-brugeren Jacob Packert, der er digital udvikler i DR, til at spørge flyselskabet, om 'de fortsat mener, at Mai Manniche flugter med SAS' brand og Eurobonus' forretning'. Opslaget er blevet 'liked' 466 gange og 'retweeted' 27 gange i skrivende stund.

Andre brugere kræver også svar fra det skandinaviske flyselskab.

»Jeg ville vejlede firmaerne til at skynde sig at rydde op. Afkoble samarbejdet. Det er det nemmeste i verden. Sætte et komma og sige, at vi har fjernet os fra det. Det nytter ikke noget at vente. Det er ikke svært. Det er en lille manøvre for at få pluspoint, og jeg tror, at forbrugerne har en stor tilgivelse,« siger Thomas Bigum.

SAS er dog tilbageholdende og mener ikke, det er nødvendigt at afbryde samarbejdet. Alligevel siger de, at de evaluerer deres tilbud løbende.

»Vi har 1.600 forskellige butikker, restauranter og andre aktører, som er koblet til vores Eurobonus-program. Hvad angår Jewls CPH, så har de, som mange andre, valgt at tilslutte sig vores loyalitetsprogram til at anvende Eurobonus-point som betaling for deres kunder,« skriver konstitueret pressechef i SAS Alexandra Lindgren Kaoukji i et skriftligt svar til B.T.

»Vi evaluerer vores mange tilbud med vores kunder gennem forskellige perspektiver konstant. For øjeblikket har vi ingen ændringer,« tilføjer hun.

B.T. har onsdag, forud for hendes offentlige undskyldning, forelagt Mai Manniche kritikken fra begge eksperter, og du kan læse hele hendes svar herunder:

Andre læser også