I lyset af coronakrisen valgte dronning Margrethe allerede den 12. marts at aflyse al officiel fejring af sin 80-års fødselsdag. Et både klogt og forventeligt træk, sagens alvor taget i betragtning. Det var i sig selv et udtryk for sikker og god kommunikationsstil.
Men hvordan står det egentlig til med dronning Margrethes brand? For selvom man måske ikke tænker over det, så er både kongehuset og dronning Margrethe brands - nøjagtig som Carlsberg, Danfoss og SAS.
Man kan groft sagt sige, at dronning Margrethes brand er udtryk for det aftryk, hun efterlader hos os danskere, og en temperaturmåling på, hvordan vi danskere opfatter det, Dronningen siger og gør, og ikke mindst hvordan resten af hendes familie agerer.
Og jeg kan ligeså godt afsløre, at Dronningens brand har en tårnhøj værdi. Danskerne er i svimlende høj grad vilde med hende og har respekt for nærmest alt, hvad hun står for.

Dronningens popularitet hænger i den grad sammen med danskernes begejstring for monarkiet. 80 procent af danskerne går ind for det danske monarki, og siden Dronningen overtog efter sin far, kong Frederik 9., for 50 år siden, er tilslutningen til kongehuset kun vokset.
Dronningens enorme popularitet handler om den perfekte cocktail af original 'star quality', dansk 'nede på jorden'-attitude og royal distance. Vores dronning er indbegrebet af en udefinerbar danskhed, der binder os alle sammen.
Vi griner med Dronningen, når hun sniger sig til en smøg i en pause, vi græder med hende over tabet af prins Henrik, vi beundrer hende, når hun skridter forbi garderne uden for Amalienborg, vi lærer af hende, når hun øser ud af sin store viden om dansk historie og kunst, og vi føler næsten, at hun kunne være vores vise ældre bedstemor - og så alligevel ikke.
Dronning Margrethe er nemlig også urørlig og mystisk. Den allerstørste del af sin personlighed holder hun for sig selv. Og det er det, der gør hende til noget helt specielt og et værdifuldt brand.
Og jeg kan ligeså godt afsløre, at Dronningens brand har en tårnhøj værdi. Danskerne er i svimlende høj grad vilde med hende og har respekt for alt, hvad hun står for.Anna Thygesen, kommunikationsekspert
Hun er givende og personlig uden at blive hverken plat eller folkelig.
Noget af det, jeg tror, danskerne allerbedst kan lide ved Dronningens brand, er hendes evne til at udtrykke stolthed over Danmark og danskerne.
Derudover lykkes det Dronningen at samle befolkningen både i svære og gode tider.
Uanset om det er den årlige nytårstale, repræsentative begivenheder i ind- og udland, kunstprojekter, eller når hun er sammen med sine sønner, svigerdøtre og børnebørn.

Selv hendes nærmest negligerende kommentarer til den aktuelle klimadebat, som hun har givet udtryk for i flere interviews i anledning af 80-års-dagen, tager langt de fleste med et smil.
Der er nok ingen tvivl om at Dronningen ikke scorer mange point hos de danskere, der ser med mere alvorlige øjne på klimaudfordringerne, men der er god plads til lidt bad will, når man er så stort og populært et brand som Dronning Margrethe.
I min optik er det eneste, der virkelig kan få en negativ indflydelse på Dronningens brandværdi, den måde hendes nære familie opfører sig på.
Når de falder ud af den rolle, som vi forventer, de indtager, og får hug af medier og den relativt lille del af danskerne, der ikke ser sig selv som royalister, så rokker det ved Dronningens brand.