Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

»Vi står over for store udfordringer og forpligtelser, ikke mindst af hensyn til de kommende generationer. Det er vi alle nødt til at forholde os til – i tide!«

Sådan lød ordene om klimakrisen i Dronningens nytårstale i 2021. Men nu kritiseres Kongehuset endnu engang for ikke at sætte handling bag de flotte ord.

Den 12. maj sejlede dronning Margrethe med Kongeskibet Dannebrog til Skagen for at åbne særudstillingen 'Krøyer og Paris. Franske forbindelser og nordiske toner'.

Men mens Dronningen nød overfarten, startede en chauffør en gigantisk Bentley og kørte de 423 kilometer til Skagen. For at hente Dronningen ved skibet og fragte hende en mikroskopisk distance på 2,3 kilometer til Skagens Kunstmuseer.

Dronningens Bentley kørte hele vejen til Skagen.
Dronningens Bentley kørte hele vejen til Skagen. Foto: Ib Westersø/Skagens Kunstmuseer
Vis mere

Da dronning Margrethe var færdig på museet, blev hun kørt tilbage til skibet – og chaufføren i Bentleyen kunne således køre alene tilbage til København. Dronningen sejlede retur, ifølge ugebladet Her og Nu.

Bentley Bentayga'en er en såkaldt hybridbil, som Kongehuset stolt viste frem i februar. Og selvom det måske lyder mere klimavenligt, så er det bestemt ikke tilfældet på de lange ture. Her slår en dieselmotor til, og på grund af det store elbatteri bliver den tunge øse nærmest værre for klimaet end almindelige biler.

Det forklarer professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau, der heller ikke mener, at hybridbilerne bør have rabat i registreringsafgiften.

»I praksis er de ikke grønne, sådan som de bliver brugt. Alle vores tal siger, at den måde, folk – og måske også ovenikøbet Dronningen – bruger de her biler på, ikke er meget grøn,« siger han til B.T.

Sådan så det ud, da Dronningen ankom til Hanstholm med kongeskibet i 2021.
Sådan så det ud, da Dronningen ankom til Hanstholm med kongeskibet i 2021. Foto: Henning Bagger
Vis mere

Hybridbilen er god på korte distancer – for eksempel hvis Dronningen skal fra Amalienborg til Fredensborg Slot – men gennem hele Danmark forholder det sig slet ikke sådan.

»Hvis man gerne vil være grøn, så skal man ikke have en hybridbil. Så skal man købe en elbil eller bruge sin hybridbil grønt,« siger han.

Rådet for Grøn Omstilling kritiserer Kongehuset. Både for at transportere Bentley'en gennem landet for at fragte Dronningen den korte distance, men også for valget af bilen.

»Hvis hun skal gå foran og vise et godt eksempel, så er det selvfølgelig ikke ideelt. Det har en meget større klimabelastning, end hvis hun bare lejede en elbil,« siger seniorrådgiver Kaare Press-Kristensen.

Dronning Margrethes nytårstale handlede i 2021 en del om klimaet.
Dronning Margrethes nytårstale handlede i 2021 en del om klimaet. Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

Han mener dog ikke nødvendigvis, at man kan klandre Dronningen – men Kongehuset som institution.

»Kongehuset som organisation burde tænke over, at når vi nu har en frontfigur, der mener, at den grønne omstilling er vigtig, og at vi alle sammen skal yde et bidrag, at man så i virkeligheden går ind og understøtter de signaler, hun sender der. Det synes jeg faktisk, at man skylder Dronningen,« siger han.

Rådet for Grøn Omstilling var glade for Dronningens udmelding i nytårstalen – men nu savner de handling.

»Man måler jo ikke politikere på, hvad de siger, men på, hvad de gør. Og det samme er jo tilfældet med Dronningen. Derfor er det Kongehusets ansvar at sørge for, at Dronningen kan leve op til de gode grønne intentioner, som hun fremhævede i nytårstalen,« siger han.

Han ærgrer sig også over, at man ikke ændrer praksis og lejer en Tesla eller anden elbil til Dronningen – i stedet for selv at fragte gigantiske biler fra a til b.

»Jeg ved godt, at traditioner er alt, når man snakker Kongehuset. Men derfor bør man jo alligevel sætte traditionerne ind i den moderne verden. I gamle dage puttede man jo også en kat ind i en tønde til fastelavn. Det gør vi jo heller ikke længere. Vi ændrer jo traditioner, der har været gældende meget længe. Det her er en af de ting, vi bør ændre. Det er jo det, der er opskriften på den grønne omstilling. At vi skal gøre ting på en ny og en smart måde,« siger Press-Kristensen.

Også Torben Bechmann Jensen, der er lektor og beskæftiger sig med socialt ansvar, kritiserer Kongehuset. Han mener, at Dronningen bør gå foran og vise befolkningen, at også Kongehuset kan være grønnere.

»Der er jo et element af at føre folk bag lyset. Det er helt klart. Man kan jo ikke fragte sådan en bil til Nordjylland, uden at det er belastende. Og man kunne jo have lejet en bil deroppe. Hun kunne jo have en bil eller to stående i Jylland,« foreslår han.

»Det er en interessant sag, og man kunne komme i tanke om mange løsninger,« tilføjer han.

Men Kongehuset ser ikke andre muligheder lige nu.

»For at kunne leve op til de sikkerhedshensyn, der gælder, når man kører med et statsoverhoved, er det vigtigt, at chaufføren kører i en bil, han er udannet til at køre. Vi har valgt en hybrid frem for en elbil, da der kan være situationer, hvor vi har brug for at køre længere strækninger,« siger Kongehusets kommunikationschef, Lene Balleby, til B.T

»Det er dog fortsat Kongehusets politik, at vores hybrider hovedsageligt kører kortere afstande,« tilføjer hun.

Dronning Margrethe har før gjort sig bemærket i klimadebatten. Da hun i 2020 fyldte 80 år, sagde hun til Politiken, at hun ikke følte sig 'ganske overbevist om', at klimaforandringerne er direkte menneskeskabte.

Kronprinsen siger i nyt interview med B.T., at flyrejser er en udfordring.
Kronprinsen siger i nyt interview med B.T., at flyrejser er en udfordring. Foto: Henning Bagger
Vis mere

Det er ikke første gang, at Kongehuset kritiseres for manglende handling på klimaområdet. I efteråret var det kronprins Frederik, der blev genstand for kritik, da han fløj til St. Tropez hele to gange på en uge for at deltage i et privat sejlsportsstævne.

Da Kronprinsen sagde farvel til Den Internationale Olympiske Komité, IOC, erklærede han, at hans nye primære fokusområde skulle være klimaet og den grønne omstilling.

'Beslutningen om at udtræde giver mig mulighed for at intensivere mit arbejde med andre vigtige emner, blandt andet i relation til Danmarks position som en af verdens førende nationer inden for den grønne dagsorden, bæredygtighed og innovation,' skrev han i en pressemeddelelse.