BBC har undskyldt overfor den royale familie og afleverer priser tilbage. Det skriver BBC selv.

Det sker efter offentliggørelsen af en kritisk rapport, der har undersøgt omstændighederne for medieselskabets famøse tv-interview med prinsesse Diana tilbage i 1995.

På BBC fremgår det, at medieselskabet har sendt personlige, skriftlige undskyldninger til prinsesse Dianas daværende mand Prins Charles, hendes lillebror Charles Spencer, samt hendes sønner prins Harry og prins William.

Ikke mindst frasiger BBC sig de priser, som det famøse interview vandt dem.

Martin Bashir.
Martin Bashir. Foto: ROBYN BECK
Vis mere

»Vi mener ikke, det er acceptabelt at beholde disse priser på grund af hvordan interviewet blev fremskaffet,« slår medieselskabet fast i en officiel udtalelse.

Den største pris var formentligt den Bafta fra 1996, som journalisten bag, Martin Bashir, modtog for interviewet.

Rapporten, der blev offentliggjort torsdag, konkluderer at BBC ikke levede op til sit presseetiske ansvar, da mediet i iværksatte og bragte det famøse interview, som journalisten Martin Bashir lavede med prinsesse Diana, kort før prinsessens død.

I rapporten lyder det, at Martin Bashir »bedrog og pressede« Charles Spencer, prinsesse Dianas lillebror, da han begik den »alvorlige overtrædelse« at forfalske bankudskrifter for at overbevise broren om, at familien blev betalt for interviewet.

BBC og Martin Bashir har efter rapportens konstateringer været ude og undskylde.