»Fuldstændig grotesk« og »sender et helt forkert signal«.  

En stribe politikere på begge fløje på Christiansborg raser over den helt specielle millionbonus en af direktørerne hos DSB lige har optjent ved at gøre ... ingenting.

Direktøren for Strategi & Togmateriel i DSB, Jürgen Müller, har nemlig en 'fastholdelsesbonus' på 3,3 millioner kroner oven i sin millionløn

Det eneste han skulle gøre for at få den særlige millionbonus var ikke at sige sin stilling op inden 1. oktober i år. Og det har DSB torsdag bekræftet, at han ikke har gjort, og dermed er kravet for millionbonussen opfyldt.  

»Det er fuldstændigt grotesk, at vi ser en DSB-direktør score en millionbonus blot for at blive i jobbet. Danskerne kæmper med stigende priser og dårlig service, men DSB’s ledelse kaster om sig med skatteydernes penge,« siger Nick Zimmermann, der er transportordfører hos Dansk Folkeparti.

Han fortsætter:

»Det her er et klart tegn på, at systemet er bund råddent. Dansk Folkeparti mister snart tilliden til DSB’s samlede ledelse. Hvorfor skal en direktør have særbehandling i en statsejet virksomhed? Hvis han ikke vil blive uden millioner, så find en anden. «

Liberal Alliance mener heller ikke, at det er rimeligt med den specielle millionbonus hos DSB, hvor resultaterne ikke har en betydning for, om bonussen udbetales. 

 »Vi har generelt intet problem med at dygtige personer, der leverer gode resultater og værdi for en virksomhed, får en bonus. Men det er ikke det, der er tilfældet med DSB,« siger Jens Meilvang, der er transportordfører hos Liberal Alliance. 

Han slår fast, at 30 procent af DSB’s passagerer ikke kom frem til tiden sidste år, og det er den laveste punktlighed i 10 år.  

»DSB’s mål for, hvor mange passagerer der skal komme til tiden, er faktisk aktivt blevet nedjusteret i løbet af de seneste år. Det er kun muligt for dem at sænke deres ambition for den service, de skal levere til deres kunder, fordi de har mere eller mindre monopol på togdriften. Den var ikke gået, hvis de havde konkurrenter, der kunne give kunderne et bedre tilbud,« siger han og tilføjer: 

»Det tvivler jeg på, at en privat virksomhed havde belønnet med en bonus på 3,3 millioner kroner.«

»Det sender et helt forkert signal«
På venstrefløjen er der også skarp kritik. 

»Jeg er med på, at de 3,3 millioner kroner til direktøren ikke er årsagen til DSB’s problemer, men det forarger og sender et helt forkert signal til de kunder, der også har mærket de stigende billetpriser,« siger Jette Gottlieb, der er transportordfører hos Enhedslisten. 

Fra Alternativet er der også hårde ord. 

»Det lyder voldsomt med en bonus på 3,3 millioner kroner for ikke at sige op. Den type store bonusser til ledere i det offentlige sender et forkert signal til omverdenen og endda oven i de billetprisstigninger, som mange danskere har oplevet i år,« siger Christina Olumeko, der er transportordfører hos Alternativet. 

»DSB er en selvstændig offentlig virksomhed, så de sammensætter selv deres lønkontrakter. Men jeg synes, DSB skal overveje om den type bonusaftaler styrker tilliden til DSB.«

Transportminister Thomas Danielsen (V) har ikke selv lyst til at kommentere på den særlige fastholdelsesbonus til DSB-direktøren. 

"Det er bestyrelsen, der sammensætter direktionen og tager stilling til lønnens størrelse. Dette sker inden for rammerne af statens ejerskabspolitik, hvori det er fastsat, at direktionslønningerne i statens virksomheder skal være konkurrencedygtige, men ikke lønførende,' lyder det i et et formelt svar fra Transportministeriet. 

DSB oplyser, at der endnu ikke taget stilling til, om der laves en aftale om en ny fastholdelsesbonus med Jürgen Müller for det kommende år. 

Vil du gerne bruge dine penge fornuftigt? Så få dine sparetips hver uge i B.T.s podcast 'Spar kassen'.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.