OPDATERING 22.30: Kort efter artiklens udgivelse meldelte serviceleverandøren JN Data, der blandt andet har Bec, at den har lokaliseret driftsfejlen. Det oplyses, at der arbejdes på at få tjenesterne op at køre.
Daniel Notis tur til Aarhus tirsdag morgen hænger i en tynd tråd.
Han er nemlig en af de bankkunder, som ikke har kunne tilgå sin netbank, efter mandag aftens store it-nedbrud.
»Jeg skal med toget til Aarhus i morgen tidlig. Det er noget møg, at man ikke kan få fat i sine penge,« siger 34 årige Daniel Noti til B.T.
»Hvis ikke jeg kan få adgang til mine penge, er det svært at tage afsted i morgen,« tilføjer han.
Daniel Noti er kunde i Vestjysk Bank, som er én af de banker, som mandag aften blev ramt af et stort it-nedbrud.
Dog står Vestjysk Bank, der nu går under navnet AL Sydbank, ikke alene med it-problemer.
Storbankerne Nordea og Danske Bank og har også haft it-problemer, mens virksomheden BEC, der er it-leverandør til finanssektoren herunder Nykredit og Arbejdernes Landsbank, også oplyser om problemer mandag aften.
Særligt har kunder oplevet, ikke at kunne bruge deres netbank.
Og det er også tilfældet for Daniel Noti:
»Jeg kunne ikke engang gå på netbank, da jeg skulle sidde og have et overblik, inden jeg skal afsted. Men der ikke noget at komme efter. Jeg har heller ikke kontanter liggende,« siger han.
Han mener samtidig, at der burde være en løsning klar, så kunder ikke bliver lammet, når et nedbrud sker. For det er de færreste, som i dagens Danmark har kontanter liggende.
»Vi skal være mere vakse for at have nogle løsninger klar, når sådan nogle nedbrud sker,« siger han.
»Vi er sårbare, fordi vi er så gennemdigitaliserede. Og det, kan vi se, har en pris,« lyder det fra Daniel Noti.
Derfor savner han en plan – fra sin egen bank og helt generelt – om, hvordan kunder kan hjælpes til eksempelvis at få adgang til kontanter.
Men kunne du ikke selv nogle kontanter liggende, hvis sådan noget kan ske?
»Det kunne være smart, det kan jeg godt se. Men når banker oplever så stort et nedbrud, og man har prøvet det før, er man er nødt til at have en løsning,« siger han.
»Det er heller ikke alle, som har råd til at lægge penge fra. Man kan ikke sige til kontanthjælpsmodtagerne, at de skal have penge lagt til side,« siger Daniel Noti.
B.T. har rakt ud til Vestjysk Bank, i dag kendt som AL Sydbank, og forelagt dem Daniel Notis situation.
I et svar til B.T. oplyser bankens kommunikationsafdeling tirsdag aften:
'Det er beklageligt, at vi har tekniske problemer p.t. Vi arbejder på højtryk for at få problemet løst og informerer så snart, der er nyt. Indtil da kan kunden forsøge at hæve kontanter i en automat hos Nordea eller Danske Bank, som tilsyneladende ikke har tekniske udfordringer p.t.,' skrives der i en sms.
I skrivende stund er der ikke meldinger om nedbruddets årsag.

