Selvom tv’et ikke længere skal fylde, så er det stadig centralt for mange, og derfor vil vi gerne give alle forbrugere oplevelser i hjemmet på en stor skærm

Klas Söderström
- Produktmanager hos Samsung






»

Rekordsalg af elektriske biler: Derfor er de det oplagte valg





Flere og flere danskere vælger at køre grønt og med god grund. Både teknologi og komfort er blevet bedre, og bilernes rækkevidde dækker kørselsbehovet for den gennemsnitlige familie og mere til. 

Danskerne har taget den grønne omstilling til sig. Mindre oksekød og mere affaldssortering er allerede blevet hverdag for mange, men også på poster som transport sker der store skred. Således er der flere og flere elektriske biler i de danske carporte og hos virksomheder rundt omkring i landet. I december 2020 udgjorde el- og hybridbiler 32 procent af det samlede bilsalg, ifølge FDM. 

Men det er slet ikke så mærkeligt. I hvert fald ikke, hvis man spørger salgsansvarlig hos bilforhandleren Manniche, Percy Noel Ademe´. Ifølge ham har udviklingen af elbilerne nået et punkt, hvor elbiler er det oplagte valg for langt de fleste. 

”Medmindre du kører mellem 500-600 kilometer dagligt, så er der faktisk ikke nogen argumenter for at købe en brændstofbil. Med en elbil sparer du både på driften, brændstof, grøn ejerafgift, service og parkering,” siger Percy Noel Ademe´. 

Han er en del af styregruppen for Region Hovedstadens initiativ www.elbilviden.dk, der arbejder for udbredelsen af viden omkring elbiler. Selv har han særligt fokus på elvarevogne, som også er begyndt at vinde mere indpas hos virksomheder. 

”Hvis du vælger et mærke som Maxus, er både personbilen og varerbilerne designet som elbiler helt fra bunden. Det gør dem meget lette, og derfor kan de køre længere”, siger Percy Noel Ademe´.







Der er strøm nok

Han oplever, at rækkevidde stadig er den største barriere for dem, der overvejer at købe en elbil. Danmarks Statistik fastslog dog allerede i 2018, at 91 procent af alle danske pendlere ville kunne skifte til en elbil og have strøm nok til at komme frem og tilbage til arbejde uden en opladning. 

”Vi har stadig mange, der gerne vil vente på næste generation af batterier, som måske vil kunne køre 1000 kilometer på en opladning. Men hvad skal du bruge det til i hverdagen? For de fleste vil rækkevidden kun blive en udfordring, når de én gang om året skal på ferie til Italien. Og så er det jo noget, man kan planlægge sig ud af”, siger Percy Noel Ademe´.

Opladningsnettet er gennem de seneste år blevet udbygget betydeligt i Danmark, og for alle de danskere, der bor i hus, er det simpelt at få installeret en ladestation i egen carport. En løsning der koster mindre end 10.000 kroner, og som oftest bliver finansieret sammen med bilen.









3 gode råd: Pas godt på din elbil

  1. De såkaldte superchargers, der oplader din elbil hurtigere end almindelige ladestationer, slider hårdere på batteriet. Brug derfor kun superchargers, når det er nødvendigt. 

  2. En elbil bremser, når du slipper speederen, men husk at bruge bremserne under kørsel. Ellers risikerer du, at de gror til af skidt og snavs.

  3. Overhold serviceeftersynene. De er heldigvis væsentlige billigere end et serviceeftersyn af en brændstofbil.

"Medmindre du kører mellem 500-600 kilometer dagligt, så er der faktisk ikke nogen argumenter for at købe en brændstofbil."

- Percy Noel Ademe´, salgsansvarlig hos Manniche Biler

Selvom tv’et ikke længere skal fylde, så er det stadig centralt for mange, og derfor vil vi gerne give alle forbrugere oplevelser i hjemmet på en stor skærm

Klas Söderström
- Produktmanager hos Samsung






»

På farten uden støj 

Percy Noel Ademe´ oplever, at mange til gengæld får sig en positiv overraskelse, når de for første gang prøvekører en elbil. Det er nemlig en anderledes oplevelse end at køre en brændstofmotor, fordi der ikke er gearskifte. 

”Accelerationen er derfor en lang glidende bevægelse, og elbiler er så hurtigere, at de kan tage selv de største biler i optrækket. Derudover er der ingen støj, og hvis du bruger meget tid i din bil, så betyder det faktisk noget. Har du medarbejdere, som kører en del i løbet af dagen, er bilen en del af deres arbejdsmiljø”, siger Percy Noel Ademe´, der får flere og flere tilbagemeldinger fra virksomheden på netop dette punkt.





Elbiler fra Maxus

En 7-sæders bil på ren el

Maxus EUNIQ er en af de få familiebiler med syv sæder på ren el i Danmark. Udover plads til hele familien, er der også mulighed for tagboks og trailer, hvilket gør bilen ideel til hverdagens eventyr og endagsture. Bilen har en rækkevidde på mellem 260 – 356 kilometer afhængig af kørsel, og på 45 minutter kan du oplade bilen fra 30 – 80 procent. Priserne starter fra 359.900 kroner

Varebil med banebrydende rækkevidde

Maxus e-Deliver 3 er ganske unikt konstrueret som elvarebil fra bunden. Med en besparelse på hele 200 kg på konstruktionen har bilen en banebrydende rækkevidde på op til 344 kilometer. e-Deliver 3 findes i to forskellige længder med varerumsvolume på 4,8 og 6,3 kubikmeter og op til 1.000 kg nyttelast. En opladning fra 0 – 80 procent kan klares på kun 45 minutter. Priserne starter fra 199.900 kroner.



Spar penge på vedligehold

En anden overraskelse for mange er, at elbilen kræver ganske lidt vedligehold i forhold til en brændstofbil, fordi den består af færre dele. Det gør serviceeftersynene billigere, ligesom Percy Noel Ademe´ fremhæver, at der hos mange fabrikanter er adskillige års garanti på både bil og batteri. 

”Vi kigger på prisen på en bil men ved ikke, hvor stor prisforskel, der er på driften af en elbil kontra en brændstofbil. Der skal mere viden til, og så skal vi huske, hvad vores kørselsbehov egentlig er. Det er de færreste, der kører 500-600 kilometer dagligt”, siger han.




Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedeklaration

BT_100_mm_rgb.png
Brand, Logo, Text, Font

Sponseret indhold fra

Font