Selvom tv’et ikke længere skal fylde, så er det stadig centralt for mange, og derfor vil vi gerne give alle forbrugere oplevelser i hjemmet på en stor skærm

Klas Söderström
- Produktmanager hos Samsung






»

Morten skiftede benzinen ud med el: Det er blevet meget sjovere at køre bil





57-årige Morten Hovgaard var lidt skeptisk, da han købte sin første elbil. Men skiftet til el var nemmere end forventet, og han har både fået ekstra køreglæde og god klimasamvittighed.

Hjemme hos Morten og Anette Marie Hovgaard er der godt gang i den grønne omstilling. Parret har fået solceller på taget af deres parcelhus, og en varmepumpe i bryggerset sørger for, at huset bliver opvarmet på miljøvenlig vis. Det lå derfor også lige til højrebenet at udskifte den gamle benzinsluger med en ny elbil. 

“Faktisk var det lidt af et impulskøb - og samtidig måske det mest gennemtænkte, vi har gjort. Vi havde en rimelig stor benzinbil og blev stadig mere bevidste om, hvor dårlig den er for miljøet. Vi var blevet ret påvirket af regeringens stigende fokus på klimapolitik og grøn transport, så da vi faldt over den her elbil, slog vi til med det samme,” fortæller 57-årige Morten Hovgaard, der i slutningen af 2020 købte en syv-sæders elbil fra den kinesiske elbil-producent Maxus.







Opladning fra skuret 

Skiftet fra benzinbil til elbil var dog ikke helt uden overvejelser. Tanken om at løbe tør for brændstof har nemlig altid været kilde til bekymring for Morten.

“Rækkevidden på batteriet var det, der bekymrede mig mest. Dengang, vi kørte benzinbil, kunne jeg allerede blive lidt stresset, når der var omkring 250 kilometer tilbage i tanken. Så der kørte jeg typisk ind og tankede for at være på den sikre side. Med vores nye elbil har jeg 260-300 kilometer i alt på en ladning, så det er en helt ny måde at køre på,” siger Morten, der dog hurtigt vænnede sig til de nye vilkår som elbil-ejer.

“Det har været meget nemmere, end jeg havde regnet med. Det er måske kun 10-15 gange om året, at vi skal ud at køre så langt, at vi bliver nødt til at lade på vejen.” 

Som nybagt elbil-ejer skulle Morten også lige sætte sig ind i, hvordan man sætter strøm til bilen. Men også den del forløb uden problemer.

“Det viste sig at være helt lige til. Det er nærmest ligesom at sætte en støvsuger i stikket. Jeg sætter bilen til ladning, når jeg kommer hjem fra arbejde, så er den fuldt ladet op, når jeg skal på arbejde næste morgen. Det er nok at gøre to til tre gange om ugen, så er jeg dækket ind med strøm,” fortæller Morten, der bruger elbilen til sin daglige pendlertur mellem hjemmet i Værløse og arbejdspladsen på Østerbro i København. 

Indtil videre bruger Morten en nødlader, et 220 volts jordstik, som sidder på skuret ved parrets parcelhus, men om et par uger får han leveret en fast ladestander til huset, der gør opladningen endnu mere effektiv. 

Morten foretrækker stadig at lade hjemmefra. Nok kan det fint planlægges, når man skal ud på lange køreture og har brug for at lade på vejen. Men Morten glæder sig til, at infrastrukturen for elbilister kommer helt på plads.

“Der er stadig ikke nok ladepunkter i det offentlige rum, men det er ved at blive rullet ud,” siger Morten, der også håber, at der snart bliver udviklet et mere fleksibelt ladesystem. 

“Lige nu skal have særskilte aftaler med de enkelte lade-firmaer, og det er lidt bøvlet. Det ville være rigtig rart, hvis man bare havde én brik, som man kunne bruge på tværs af de forskellige lade-firmaer.”







"Det er i det hele taget blevet meget sjovere at køre bil. Der er faktisk ingenting, jeg savner ved min tidligere benzinbil"

- Morten Hovgaard, elbilsejer

Selvom tv’et ikke længere skal fylde, så er det stadig centralt for mange, og derfor vil vi gerne give alle forbrugere oplevelser i hjemmet på en stor skærm

Klas Söderström
- Produktmanager hos Samsung






»

Plads til det hele og luft i budgettet

I hverdagen bliver elbilen kun brugt af Morten, men i weekender og ferier har hele familien glæde af den nye rummelige Maxus. Morten og Anette Marie bruger bilens store bagagerum til at  fragte ting frem og tilbage til deres campingvogn på Gilleleje Camping. Den nye ellbil er også helt perfekt, når hele familien skal på tur.

“Da vi kørte på påskeferie til Jylland, var der plads til hele. Mad, ølkasser, bagage. Vi havde også sønnen og det yngste barnebarn med. Vi puttede bare barnevognen direkte ind bag i bilen, uden at slå den sammen, og der var stadig masser af plads,” forklarer Morten.

Han glæder sig også over at spare pengene til benzinen.

“I bund og grund er det meget billigere at køre i en elbil. Hver gang, jeg kører forbi en benzinstation, glæder jeg mig over, at jeg ikke skal hive dankortet op af lommen for at tanke. Det koster jo hurtigt 5-600 kroner, når man skal fylde tanken op med benzin. I dag kan jeg køre omkring 260-300 kilometer på en opladning. Det svarer til cirka 30 øre per kilometer. Sammenlignet koster det cirka en krone per kilometer med benzinbilen.”





3 myter om elbiler

- der ikke passer

"Jeg løber tør på vej til arbejde"
Hvis du ligesom 2,7 mio. pendlere i Danmark har sammenlagt 44 km. til og fra arbejde, så kan du sagtens kører frem og tilbage på en opladning.

Det er besværligt at lade op
88% af elbilsbrugerne lader op hjemme hos dem selv. Det kan de fordi, det langt de fleste steder er muligt at få sat en lader hjemme hos en selv. Du skal altså ikke parkere bilen på et offentligt sted for at lade op til dagen efter. Bilerne holder samtidig stille 95% af tiden, ifølge en stpr engelsk undersøgelse fra RAC Foundation. Der skulle altså være rig mulighed for at lade op, når du ikke bruger bilen.

Elbiler er dyre
Der er kommet mange elbiler på markedet, og langt de fleste bilmærker har en elbil i deres sortiment, dermed kan biler findes i næsten alle prisklasse. For eksempel koster en 7-sæders eldrevet familiebil fra Maxus, som Morten Hovgaard, kører rundt i, fra. 359.900 kr.



En 7-sæders bil på ren el

Maxus EUNIQ er en af de få familiebiler med syv sæder på ren el i Danmark. Udover plads til hele familien, er der også mulighed for tagboks og trailer, hvilket gør bilen ideel til hverdagens eventyr og endagsture.

Bilen har en rækkevidde på mellem 260 - 356 kilometer afhængig af kørsel, og på 45 minutter kan du oplade bilen fra 30 - 80 procent.

Priserne starter fra 359.900 kroner



Fornyet køreglæde

I dag har Morten ikke kun god klimasamvittighed, når han cruiser rundt i sin Maxus elbil. Han har også fået større køreglæde.

“På trods af bilens størrelse, så er den virkelig lynhurtig til at accelerere. Det er i hvert fald sikkert, at jeg er den første, som kommer over krydset, når det bliver grønt lys,” siger Morten og tilføjer.

“Det er i det hele taget blevet meget sjovere at køre bil. Der er faktisk ingenting, jeg savner ved min tidligere benzinbil. Vores nye elbil er proppet med udstyr. Panoramatag, elektriske sæder. Alting er bare så meget lettere.”




Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedeklaration

BT_100_mm_rgb.png
Brand, Logo, Text, Font

Sponseret indhold fra

Font