5900 kroner om året.
Så stor bliver regningen til danske benzin- og dieselbilejere, hvis målet om en million grønne el- og lavemissionbiler på de danske veje i 2030 skal nås. Regningen løber altså op i titusindvis af kroner, hvis man beholder sin benzin- og dieselbil frem til 2030.
Det kan godt være, at det regnestykke, som den såkaldte Eldrup-kommission fremlagde i dag, hænger sammen rent økonomisk og klimamæssigt.
Men det har overset den vigtigste komponent i ligningen. Nemlig vælgerne.
Sådan lyder analysen fra B.T.s politiske redaktør Henrik Qvortrup.
»Politikerne er modsat kommissionen nødt til at se på, hvad man kan byde vælgerne. En regning på 5.900 kroner om året er der ikke mange politikere, der har lyst til at sende videre til folk, der ikke synes, at de har råd til at skifte benzinbilen ud med en elbil,« siger Henrik Qvortrup,
Derfor forventer Henrik Qvortrup også, at der vil være mange kilometer asfalt mellem udspillet og den endelige politiske udformning af den kommende omlægning af bilafgifterne.
»Det er kun niche-partier, som De Radikale, der vil sende en regning i den størrelsesorden ud til den almindelige danske bilejer. Det vil Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti ikke, og så er der ikke noget flertal for det,« siger Henrik Qvortrup.
»Socialdemokratiet kommer ikke til at genere de selvsamme slagteriarbejdere, som de lige har omfavnet i forbindelse med Arne-pensionen, med markant højere bilafgifter. Det kommer simpelthen ikke til at ske.«
Henrik Qvortrup tilføjer, at der er mange eksempler på, at der kan være meget langt mellem kommissionsudspil og de endelige politiske aftaler, som udmøntes i ny lovgivning.
»Jeg husker stadig, at Fogh havde nedsat en kommission, der foreslog, at der var brug for reformer. Han ville ikke genere midtervælgerne, og han hældte alt, hvad kommissionen kom med ned ad brættet.«
»Jeg siger ikke, at alt vil blive hældt ned ad brættet denne gang. Men vi kan ikke sætte lighedstegn mellem dagens udspil, og hvor det lander politisk.«