Færdselsstyrelsen har svært ved at opkræve parkeringsafgifter i udlandet. Derfor skal opgaven gives videre.

Alt for mange udenlandske køretøjer slipper for at betale parkeringsafgifter, når de har holdt ulovligt på en dansk motorvejsrasteplads.

For at sikre en bedre opkrævning vil regeringen nu sætte opgaven i udbud, så et privat inkassofirma i stedet kan varetage opgaven.

Det oplyser Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Siden 1. januar 2019 har Færdselsstyrelsen haft ansvaret for at udføre parkeringskontrollen på statens motorvejsrastepladser.

Til opgaven hører også at opkræve de mange parkeringsafgifter, som ikke bliver betalt. Men det har været en udfordring for styrelsen, når der er tale om udenlandske køretøjer.

Derfor bliver opgaven nu udbudt til et privat inkassofirma.

- Det er ikke en kernekompetence hos Færdselsstyrelsen at inddrive i udlandet.

- Derfor må vi også bare konstatere, at det er uacceptabelt, at kun 17 procent af udenlandske køretøjer betaler det, de burde gøre i kontrolafgift, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Han ønsker, at betalingsgraden skal hæves væsentligt og gerne ligge omkring 60 procent, som den ligger på for danske køretøjer.

- For at sikre det mener jeg, at det er det mest rigtige at overlade det til et privat inkassofirma, som er til stede i dele af udlandet på en helt anden måde, end en dansk styrelse har mulighed for at være det, siger Benny Engelbrecht.

Færdselsstyrelsen forventer, at et privat inkassofirma vil kunne varetage opgaven fra efteråret.

Ifølge transportministeren vil man sammen med firmaet forsøge at indhente de penge, som udenlandske køretøjer fortsat ikke har betalt.

Alene sidste år blev der udstedt cirka 5000 parkeringsafgifter til udenlandske køretøjer. Cirka fire ud af fem af dem vedrørte lastbiler.

Den hyppigste overtrædelse er parkering uden for eller på tværs af parkeringsbås og overtrædelse af tidsbegrænsningen på 25 timer.

/ritzau/