Flere partier ønsker flyafgift. Ifølge Dansk Industri og rejsebureauforeningen bør branchen få del i pengene.

Skal flybranchen lykkes med at gennemføre en grøn omstilling, skal indtægter fra en eventuel afgift på flybilletter finansiere omstillingen.

Det siger Michael Svane, der er branchedirektør i erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI).

Han er dermed ikke begejstret for et forslag fra SF, som indebærer, at politikerne skal kunne bestemme, hvor pengene, der kommer i statskassen via afgiften, skal bruges.

- Vi vil gerne løfte opgaven med at flyve grønt. SF's forslag indeholder godt nok en øremærkning, men det er til at gøre den kollektive trafik grøn eller lave en omstilling af transportsektoren.

- Det er sådan set fornuftigt nok, men det kommer bare til at tage penge ud af luftfartsbranchen. Og det gør det svært at lave den grønne omstilling, for den er bare dyrere, siger han.

SF foreslår også, at en afgift på flybilletter skal være mellem 100 og 700 kroner.

Mens Michael Svane gerne ser, at Folketinget bliver enige om at pålægge flybranchen klimaafgifter, ønsker DI en afgift på mellem 20 og 30 kroner per billet.

De penge kan blive brugt på at lave omstillingen til grønt brændstof. For det er det, luftfartsbranchen forudser, omstillingen vil koste.

- Vi har lagt for med et forslag til et klimabidrag på 20 til 30 kroner per billet. Det er, efter vores vurdering, det, der skal for at lave den grønne omstilling og købe det her nye brændstof.

Det vigtigste for Michael Svane og DI er dog, at en flyafgift fører penge tilbage til luftfartsbranchen.

Sker det ikke, og skal luftfartsbranchen selv finansiere omstillingen, vil det tage længere tid at skifte til grønt brændstof, forudser branchedirektøren.

Samtidig risikerer man at "tømme" branchen for penge, som stadig kæmper for at komme oven vande efter coronakrisen.

- Det kan vi simpelthen ikke. Der er vi for langt i knæ oven på corona, til at vi kan lave den løsning, siger Michael Svane.

I Danmarks Rejsebureau Forening er administrerende direktør Lars Thykier enig i, at afgiften ikke bør være højere end 20 til 30 kroner.

Og så skal pengene retur til branchen.

- De skal bruges til den grønne omstilling. Branchen vil gerne, men det koster milliarder at etablere biobrændstofanlæg, siger Lars Thykier.

Hvis afgiften ender på eksempelvis 300 kroner, mener han, at det kan få betydning for for eksempel familier.

- 300 kroner er måske ikke så meget, hvis man er alene, men for en familie på fire kan det være meget.

/ritzau/