Flere erhvervsdrivende er utilfredse og frygter, at de må dreje nøglen - og samtidig ser Københavns Miljø- og Teknikborgmester helt anderledes på de manglende p-pladser.
Med kommunalvalg den 18. januar er parkeringsdebatten for alvor kommet på dagsordenen, og borgmester Line Barfod (EL) har valgt retning.
Hun har tidligere sagt til B.T., at hun går til valg på at nedlægge 20.000 parkeringspladser for at skabe et grønnere København.
Et område, der allerede har mærket konsekvenserne, er Middelalderbyen i Indre By, hvor Teknik- og Miljøforvaltningen siden 1. januar har fjernet over 525 p-pladser.
B.T. har flere gange beskrevet, hvordan ændringerne presser erhvervsdrivende.
I spidsen for ændringerne er Line Barfod, der til B.T. kommenterer situationen.
»Der er jo rigtig mange erhvervsdrivende, som i medierne gør opmærksom på, at de har et problem med, at parkeringspladserne er væk,« siger hun og tilføjer:
»Formålet med ændringerne er, at vi skal have et sted, hvor man har en oplevelse af, at der er fredeligt og rart at være.«
Tidligere har B.T. blandt andre talt med Charlotte Søndergaard, der ejer Tak for Kaffe, og Karsten Bach, der ejer Bach Copenhagen – begge forretninger i Middelalderbyen.

Charlotte Søndergaard beskriver det som »umuligt at drive forretning«, mens Karsten Bach »frygter for sit livsværk« efter nedlægningen.
De fortæller begge, at kunderne bliver væk, fordi de ikke kan finde parkering.
Borgmesteren deler ikke bekymringen:
»Der er nogen, der synes, de har en menneskeret i at køre fra Nordsjælland i deres Tesla ind og holde lige foran en Gucci-butik, eller hvad de nu skal ind i. Det mener jeg ikke, at vi har pligt til at sørge for i København.«
Charlotte Søndergaard påpeger desuden, at det ikke hjælper, at borgmesteren henviser de selvstændige til kollektiv trafik eller nærliggende parkeringsanlæg:
Ifølge Line Barfod kan en butiksejer først læsse af, hvorefter de kan finde en plads i for eksempel et p-hus.
Men Charlotte Søndergaard mener ikke, at der er pladser til at læsse af, og hvis der er, står p-vagter klar med bøder – det er heller ikke en løsning at benytte de omtalte p-huse, når man skal bære tunge ting.
Dertil svarer borgmesteren:
»Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle kunne det. Der kan jo holde en anden bil og være i gang med at læse af til en anden forretning, men det er uanset, hvor mange parkeringspladser der er.«
Er det blevet mere udfordrende at være erhvervsdrivende, efter at I har fjernet 525 pladser?
»Det væsentlige er, hvad der skal komme i stedet.«
Er det blevet mere udfordrende at være erhvervsdrivende, efter at I har fjernet 525 pladser?
»Der må du spørge de erhvervsdrivende, hvad deres oplevelse er.«
Karsten Bach har tidligere fortalt, at omsætningen faldt voldsomt fra 1. januar, og at butikken ikke overlever, hvis ikke der sker noget.
Det er dog ikke af borgmesterens overbevisning, at parkeringsændringerne vil få så fatale konsekvenser.
Hun erkender, at erhvervslivet er udfordret – det skyldes dog ikke de manglende p-pladser.
»Detailhandlen er under pres fra voldsomt stigende huslejer og nethandel. På baggrund af det blev planen om Middelalderbyen lavet, så det bliver et rart sted at være. Det er en omlægningsperiode, og det skal folk vende sig til.«
Afslutningsvis henviser hun til, at der i stedet for p-pladser er blevet etableret »flotte byrum« med bænke og planter, som ifølge hende skaber en bedre bymidte.
