Efter hovedvidnet i den grusomme klædeskabssag fredag blev afhørt, er der på de sociale medier opstået en debat om forholdet mellem islam og homoseksualitet.
Det skyldes, at offeret i sagen, efter politiets opfattelse, blev holdt fanget i godt en måned af sine muslimske søskende i et klædeskab, fordi de ikke brød sig om hans homoseksualitet.
Debatten falder i kølvandet på en opsigtsvækkende undersøgelse i Jyllands-Posten.
Den viste, at det er en udbredt holdning blandt muslimer i Danmark, at man ikke må leve åbent som homoseksuel.

Og det er ikke et tilfælde. Det vurderer islamforsker på Københavns Universitet, Thomas Hoffmann.
»Traditionelt betragtes homoseksualitet som en synd i islam og noget, som skal undgås,« siger han og henviser til beskrivelser, som betegner homoseksualitet som noget negativt, og som en »utugt og afskyelighed«, der kræver en hård straf.
»Hvilken rolle religion præcist spiller i den konkrete sag, ved jeg ikke. Det vil kræve yderligere studier,« tilføjer Hoffmann.
Men der ses vel heller ikke positivt på homoseksualitet i Biblen?
»Fænomenet begrænser sig ikke til islam. Fortællingerne i de religiøse helligskrifter er sammenlignelige, men two wrongs don't make a right. Og i den levede praksis i dag er der jo stor forskel mellem den islamiske verdens homolovgivning og så Danmark og Vestens.«
Af Jyllands-Postens undersøgelse fremgik det konkret, at hele 59 procent af de adspurgte muslimer svarede nej til, at de ville acceptere, hvis deres barn ønskede at leve åbent som homoseksuel.
Hoffmanns vurdering flugter med den oplevelse, som Halime Oguz (SF) har givet udtryk for i B.T.s debatpodcast Borgerlig Tabloid.
Hun er selv opvokset i det, som hun kalder for et parallelsamfund i Vollsmose.

»Min egen oplevelse er, at det er et ret udtalt problem, det her med at skulle acceptere homoseksuelle. Også blandt de meget veluddannede muslimer,« sagde Oguz og fortsatte:
»Der er en stor lomme i de her miljøer, der er ret homofobiske,« lød hendes egen vurdering.
Efter fredagens retsmøde udestår der nu procedurer fra både anklager og de fire forsvarere.
Det vil efter planen foregå 21. februar 2025. Om der også kan afsiges dom denne dag, er foreløbig usikkert.

