Josefine Høgh beder om hjælp.

I en række Instagram stories forklarer sportsværten, at hendes navn og ansigt bliver misbrugt i falske reklamer.

»Nå kære venner … Den er gal derude på internettet. Nu er det så mit ansigt, der bliver brugt til falske reklamer, og i værste tilfælde brugt til at forsøge at narre penge ud af jer.«

»Alt, hvad I støder på, er det rene svindel, og jeg er så ked af det, træt og sur over alle jer, der allerede er blevet snydt. Det bedste, I kan gøre, er at anmelde. Tak,« skriver Josefine Høgh.

DR-værten viser blandt andet en række screenshots, der ved første øjekast kunne være artikler fra B.T.

»Det ligner rigtig artikler. Det er det ikke!« slår hun fast.

Sådan ser en af de såkaldte artikler ud.
Sådan ser en af de såkaldte artikler ud. Instagram / Josefine Høgh

Men desværre har hun allerede modtaget en besked på Instagram, hvor en bruger fortæller, at vedkommendes far er blevet snydt som konsekvens af artiklerne.

»Min far faldt over en artikel på B.T. (som viste sig ikke at være B.T.), omkring hvordan du brugte et AI-program til at investere dine penge. Han prøvede så selv at gøre det, og er siden blevet snydt for nogle penge af dem,« skriver brugeren.

Det er langt fra første gang, at et kendt, dansk ansigt misbruges i falske annoncer.

Blandt andre har både Divya Das, Kim Bildsøe og Anders Lund Madsen oplevet, at de er blevet brugt i svindelkampagner på sociale medier, hvilket fik DR, TV 2 og B.T. til at sende et åbent brev til Meta. 

Her opfordrede de Meta til at tage ansvar og fjerne falske annoncer og artikler, der vildleder brugerne.

Efterfølgende oplyste Konkurrence- og Forbrugrestyrelsen, at det danske DSA-tilsyn har sendt sagen om brug af tv-værter i falske annoncer på sociale medier videre til EU-Kommissionen.

Tv-værts-ægteparret Divya Das og Kim Bildsøe har sat ord på de mange svindelreklamer i et interview, du kan læse HER.