Mystikken omkring det kinesiske fragtskib Yi Peng 3 fortsætter - nu kræves det undersøgt.
Skibet er mistænkt for sabotage på kritisk infrastruktur af flere lande, herunder Danmark, og i øjeblikket foregår intense forhandlinger med Kina om at få lov til at undersøge skibet.
Det erfarer DR og SVT.
Selvom skibet Yi Peng 3 er lokaliseret i Kattegat, så ligger det for anker uden for det territorialfarvand, som de enkelte lande råder over.
»Derfor kan Danmark eller andre lande ikke bare påtvinge sig adgang til skibet, hvis ikke Kina giver tilladelse,« forklarer forsvarsanalytiker ved Nordic Defence Analysis, Jens Wenzel Kristoffersen, til B.T.
Hvis Danmark får tilladelse til at undersøge skibet, vil man formentlig undersøge skibets skrog, afhøre besætningen og gerne have adgang til den såkaldte black box, som også kendes fra fly, forklarer militæranalytikeren.
Når tilladelsen til at undersøge skibet lader vente på sig, skyldes det muligvis taktiske årsager:
»Data fra de forskellige tekniske systemer, som optager og registrerer, hvad der foregår på skibet, bliver formentlig overskrevet efter 30 dage, og så kan man ikke gå tilbage og finde den.«
Men kan skibet ikke bare flygte, hvis det har noget at skjule?
»Jo, i min optik kunne det i morgen hæve anker og sejle mod næste destination, for der er ingen internationale konventioner, der kan tilbageholde skibet, så længe det befinder sig uden for territorialfarvand.«
Når et 'flugtforsøg' endnu ikke er afprøvet, skyldes det formentlig en vis villighed fra Kina, vurderer eksperten.
»Kineserne ønsker sandsynligvis at løse det her på en eller anden mindelig facon, så de er nok gået med til at blive liggende, indtil der er fundet en diplomatisk løsning med de implicerede lande.«
Indtil da vil skibet være under massiv overvågning fra Danmark, Tyskland, Sverige og Finland, vurderer militæranalytikeren.
Den seneste udvikling i overvågningen er, at Danmark har indsat krigsskibet Absalon cirka 1,5 kilometer fra det kinesiske fragtskib, ifølge trackingportalen Vesselfinder.
»Det er klart, at man rutinemæssigt holder øje med det her skib, men det svarer jo lidt til at skyde gråspurve med kanoner,« påpeger Jens Wenzel Kristoffersen med henvisning til fregattens betydelige slagkraft.