Klokken nærmer sig 15 på Skt. Pauls Gade og Sct. Anna Gade på Frederiksbjerg i Aarhus.
Drengene Johan Elias og Jakob Zarakit vælter sammen med deres kammerater ud fra Frederikbergskolen som myrer på vej ud af tuen.Ud til deres forældre, der holder i tomgang i deres parkerede bil. Sådan er rutinen nærmest hver dag, når børnene stempler ud fra deres respektive institutioner.
Det lyder ganske fredeligt, men det er det rene kaos – og det kan ende frygteligt galt.
Johan Elias, Jakob og kammeraterne skal nemlig hver morgen og eftermiddag passere T-krydset ved de to veje. Med biler, cyklister, børn og forældre er det et virvar af trafikanter, der mødes i krydset
Det fortæller deres far, Ahmad Zarakit, til B.T.
»Vejen er relativ bred op mod Ingerslev Boulevard, og det er ikke ualmindeligt, at når folk har taget svinget, så har de ekstra fart på, fordi vejen er bred. Gud forbyde, at et barn løber derud. Det er skrækscenariet,« siger Ahmad Zarakit

Det er ifølge faren så farligt, at han flere gange klart og tydeligt har vist sine to drenge, hvor præcist de kan krydse vejen sikrest.
»Selv der er min værste tanke, at der kommer en bil mod ensretningen, og de kun kigger den anden vej,« fortæller han.
Johan Elias og Jakob er henholdsvis 8 og 11 år.
Familien bor selv lige ved hjørnet og har flere gange oplevet, at det har været lige ved at gå galt. Derfor har Ahmad Zarakit ad flere omgange senest i 2018 rettet henvendelse til forvaltningen i Aarhus Kommune med et opråb om, at noget må gøres.
»Jeg vil virkelig gerne undgå, at nogen kommer til skade, før man gør noget ved det – det må ikke ske,« lyder det.
I 2018 lød svaret fra forvaltningschefen i Aarhus Kommune, Luise Pape, og rådmand Bünyamin Simsek:
»I løbet af efteråret vil der blive afholdt en række lokale møder, hvor det vil være muligt at komme frem med oplevede problemer og ønsker, og hvis der er en generel oplevelse i kvarteret af, at krydset Skt. Pauls Gade / Skt. Anna Gade er et usikkert sted at færdes, kan reguleringer på stedet komme til at indgå i den videre udmøntning.«
»I forbindelse med udmøntningen af Mobilitetsplan for Aarhus Midtby er vi i Teknik og Miljø ved at planlægge en proces omkring trafikal fredeliggørelse af Frederiksbjerg i samarbejde med Fællesrådet for Frederiksbjerg og Langenæs.«
Men intet er siden sket. Og derfor er Ahmad Zarakit gået den alternative vej, og han har lavet et Facebook-opslag for at få forvaltningen til at handle.
»Min anke er, at der enten kommer et fodgængerfelt eller nogle fartdæmpere. Lige nu er der intet, der får bilisterne til at sænke farten,« fortæller han.
I skrivende stund har 25 kommenteret opslaget, og der er langt imellem folk, der er uenige.
B.T. har været i kontakt med mobilitetsplanlægger i Aarhus Kommune Jesper Frandsen, og han oplyser, at der for nu ikke er planer om ændringer i krydset.
Aarhus Kommune oplyser dog, at de snart søsætter en ny skolevejsanalyse. Om T-krydset er på programmet, melder oplysningerne intet op.