Børn er »naturligt godtroende« og »mangler erfaring og kritisk sans«. Og derfor gælder der også nogle helt særlige regler for reklamer til netop børn.

De regler var en far ikke opmærksom på, da han lod sin 13-årige søn reklamere på en virksomhed på YouTube, hvor over 50.000 fulgte med. Heraf også mindreårige.

Derfor har Forbrugerombudsmanden nu understreget reglerne overfor faren og advaret mod at gøre det igen.

»Det er i strid med god skik, når forældre til børn under 15 år indgår aftaler med virksomheder med henblik på, at deres børn skal reklamere for virksomhederne på børnenes profiler på sociale medier, ligesom det er ulovligt at opfordre børn til at købe et produkt via reklamer.«

»Hvis markedsføring er rettet mod børn, så skal der tages særligt hensyn til børns naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som gør børn lettere at påvirke.«

Ikke alene er det dårlig skik at lade mindreårige reklamere. Det er også decideret ulovligt at viderebringe direkte købsopfordringer til børn.

Netop det var dog ifølge Forbrugerombudsmanden tilfældet i en af videoerne på sønnens YouTube-profil, som faren ejer, administrerer og overvåger.

Videoen var desuden ikke markeret som reklame. Hvilket også strider mod loven.

Konstaterer Forbrugerombudsmanden igen, at der er problemer på YouTube-profilen, vil det blive set som en »alvorlig overtrædelse,« lyder det fra forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.