Så er Kevin Magnussens langsigtede fremtid på plads. Den 28-årige dansker blev mandag præsenteret som en af de syv kørere i Peugeots nye Hypercar-team i Le Mans og sportsvogns-racing.

Dermed understreges det, at Magnussens 2021-program i den amerikanske IMSA-serie er en midlertidig løsning. Her skal han i år samle sportsvogns-erfaring, inden han starter hos Peugeot, hvor han ventes at blive i en længere årrække.

»Vi ønsker, at vores kørere ser deres engagement med os som en prioritet – ikke bare en linje på deres cv,« siger Peugeots motorsportschef, Jean-Marc Finot.

Peugeots første Hypercar ventes at blive testklar inden årets udgang, men det er endnu ikke besluttet, om bilen indsættes i løb allerede fra sæsonstarten 2022.

Peugeots nye Hypercar ventes at være testklar sidst på året.
Peugeots nye Hypercar ventes at være testklar sidst på året. Foto: Peugeot
Vis mere

26-årige Mikkel Jensen indgår også i Peugeot-teamet, men det er endnu ikke besluttet, om de to danskere skal køre i samme bil. De øvrige Peugeot-kørere er Paul di Resta (GB – 34 år), Jean-Eric Vergne (F – 30), Loïc Duval (F – 36), Gustave Menezes (USA – 26) og reservekører James Rossiter (GB – 37).

Kørerne er ifølge B.T.s oplysninger valgt fra en liste med helt op til 50 kandidater.

»Vi ønskede et lineup, der passer godt sammen – så vi har det optimale miks af unge stjernefrø og erfarne topkørere med dokumenterede evner til at bidrage til udviklingen af bilen, især inden for hybridteknologien,« siger Peugeot-teamets tekniske chef, Olivier Jansonnie.

Mens de øvrige Peugeot-kørere er vurderet ud fra deres resultater i sportsvogns-racing, er Magnussen valgt ud fra sin Formel 1-erfaring. Hans seks teamkammerater har mange sportsvogns-løb bag sig, men Magnussen har indtil nu kun kørt ét – 24-timers-løbet i Daytona forrige weekend.

Med Peugeot-kontrakten har Kevin Magnussen sikret et af de allerbedste sæder i international racing uden for Formel 1.

»Med den succes, de har haft inden for Le Mans og motorsport generelt, var det ikke nogen svær beslutning at slutte mig til Peugeot,« siger Kevin Magnussen.

»Min far har kørt Le Mans i mere end 20 år, og jeg har altid fulgt løbet og selv været på plads på banen et par gange. Det har længe været en drøm for mig selv at køre Le Mans, og jeg kan ikke forestille en bedre måde at gøre det på end med Peugeot.«

Magnussen kender ikke sine fremtidige teamkammerater.

»Jeg har endnu ikke arbejdet sammen med nogen af dem, men det er en stærk opstilling – de er alle utroligt talentfulde. Jeg kørte med Jean-Eric i Formel 1, men indtil nu kender jeg ham ikke særligt godt.«

For 26-årige Mikkel Jensen repræsenterer Peugeot-kontrakten det helt store internationale gennembrud.

»Jeg er glad for at komme med i det her program, og jeg kan ikke vente med at komme i gang,« siger Jensen, der ligesom Magnussen tilbringer 2021 i IMSA-serien.

»Le Mans er toppen er motorsport – noget alle ønsker at kunne sætte på deres cv. Det er ingen hemmelighed, at Tom Kristensen har gjort løbet ekstremt populært i Danmark. Det er det eneste løb ved siden af Formel 1, der bliver vist på landsdækkende tv.«

Peugeot-kontrakten giver Mikkel Jensen det helt store gennembrud i international motorsport.
Peugeot-kontrakten giver Mikkel Jensen det helt store gennembrud i international motorsport. Foto: Peugeot
Vis mere

Jensen debuterede i Le Mans sidste år, hvor han havde sin fremtidige Peugeot-makker Jean-Eric Vergne som codriver.

»Det var en god oplevelse at køre med ham i mit første Le Mans. Der var ikke noget pres, han havde god tid – og han kom altid med vittigheder.«

Jensen kender også Paul di Resta. Skotten kørte for Mercedes i det tyske standardvognsmesterskab DTM, samtidig med at danskeren var med i Mercedes' juniorteam i Formel 3.

»Vi mødtes på en fitnesslejr, hvor træneren bad os om at lave push-ups/sit-ups – 2.000 i alt! Det tog to timer, og Paul og jeg pressede hinanden for at holde motivationen oppe. Det er noget af det hårdeste, jeg har prøvet i mit liv. Men nu ved jeg, at Paul er en motiverende teamkammerat!«

Toyota har allerede nu en Hypercar klar, der indsættes i VM 2021.
Toyota har allerede nu en Hypercar klar, der indsættes i VM 2021. Foto: Toyota
Vis mere

Hypercar er en helt ny klasse til international sportsvogns-racing. Den er skabt af det internationale bilsportsforbund FIA og Le Mans-arrangørerne ACO i fællesskab, der har arbejdet på konceptet siden 2018. Hypercar skal fremover være topklassen i VM i sportsvogns-racing, hvor 24-timers-løbet i Le Mans er hovedbegivenheden.

Hypercar-reglementet vil gøre selv meget forskellige biler jævnbyrdige. Allerede i vindtunnelen bliver bilernes aerodynamik målt og scannet, og motorernes effekt justeres, så snart bilerne kommer på banen. Minimumsvægten er sat til 1.030 kg, og effekten skal være cirka 670 hk.

Hypercar-klassen introduceres allerede i år, og Toyota præsenterede for nylig en bil til 2021-sæsonen.