Han siger det selv: »Det er sidste chance.«

19-årige Christian Lundgaard SKAL vinde i Formel 2 i år – ellers kan han glemme drømmen om Formel 1. Og derfor er forberedelserne til 2021-sæsonen, der startede med tre løb i Bahrain i marts, skruet op på allerhøjeste niveau.

Han fortsætter hos det franske team ART Grand Prix, der vandt mesterskabet i 2018 og 2019, inden Kevin Magnussens afløser i Haas Mick Schumacher vandt 2020-titlen for italienske Prema Racing.

I løbet af vinteren har Christian Lundgaard afviklet et utal af virtuelle møder med ART Grand Prix, hvor nye arbejdsrutiner og kommunikationsformer er udviklet.

Boksetræning indgår også i Dennis Wounlunds træningsprogram for Christian Lundgaard
Boksetræning indgår også i Dennis Wounlunds træningsprogram for Christian Lundgaard Foto: Pluskoncept
Vis mere

»Vi er rigtig godt forberedte. Det virker, som om alle i teamet er indstillet på at yde det ekstra, der kan få os helt til tops,« siger Lundgaard.

På der fysiske og mentale plan har Christian Lundgaard aldrig været bedre. Hans personlige træner, Dennis Wounlund, fra Pulskoncept, der selv har været racerkører, siger til B.T.:

»I modsætning til andre Formel 2-kørere havde Christian ingen fysiske problemer i 2020. Men i elitesport er intet godt nok, og med hensyn til hans fysiske træning i løbet af vinteren har jeg haft fokus på en række forskellige ting.«

»I nogle muskelgrupper ønskede vi mere rå power, i andre mere udholdenhed. Og hele tiden havde jeg for øje, at Christians krop skulle være i balance – for eksempel må der ikke være for meget muskelmasse på forlåret i forhold til baglåret. Den slags ubalance er en af de primære faktorer til skader.«

Dennis Wounlund på gridden med Christian Lundgaard inden årets første Formel 2-løb i Bahrain.
Dennis Wounlund på gridden med Christian Lundgaard inden årets første Formel 2-løb i Bahrain. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Vægt er en afgørende faktor i racing. En Formel 2-racer skal med køreren ombord veje minimum 755 kilo, og heraf skal køreren inklusive fuldt udstyr veje 75 kilo.

»Vi vil selvfølgelig gerne helt op til grænsen på 75 kilo. Hans køretøj og hjelm vejer tilsammen 4,8 kilo, så Christian skal så tæt på 70,2 kilo som muligt. Når man som os vælger at lægge os helt op ad grænsen, kræver det, at Christian hele tiden er knivskarp omkring sin kost og træning,« forklarer Dennis Wounlund, der afslører, at Christian Lundgaard op til sæsonstarten havde en fedtprocent på 4,8 og et kondital på 167 ml/kg/min. (hvor mange milliliter ilt kroppen kan optage pr. minut pr. kilo kropsvægt).

»Derfor laver jeg løbende kropsanalyse-vejninger, hvor jeg kan se stort set alt – for eksempel hvordan muskelmassen og fedtet er fordelt, om der er ubalance mellem over- og underkrop, hvordan væskeforholdet er inden for og uden for cellerne og hans basale stofskifte. Samtidig reporterer Christian løbende sin natpuls til mig, og ud fra alle disse data justerer jeg hans træningsintensitet.«

Nye brandsikkerhedsregler forbyder kørerne at være udstyret med for eksempel pulsure og temperaturplastre i bilen.

»Derfor kan jeg ikke få realdata fra Christian, når han kører. Senest vi kunne gøre det – da han kørte Formel 3 – havde han under løbene en gennemsnitspuls på 89 og en makspuls på 117,« siger Dennis Wounlund.

Med 300 km/t. er koncentration og reaktionsevne både afgørende og livsvigtigt. Derfor er det et fokusområde i Christian Lundgaards træning:

»Jeg bruger et virtual reality-hjernetræningsprogram, som træner Christians koncentration og reaktionsevner, så han bedre kan agere i komplekse og uforudsigelige dynamiske kontekster. Det er en altafgørende faktor for at præstere optimalt,« forklarer Dennis Wounlund.

»Christian har aldrig været i så god form nu – denne sæson afgør hans fremtid,« slår Wounlund fast.