Det 20-årige danske stortalent har været på alles læber i motorsportsverdenen i månedsvis, og nu bliver han belønnet.

Malthe Jakobsen har scoret en drømmekontrakt med bilgiganten Peugeot, der forfremmer ham til 2025.

Dermed får Danmark næste år endnu en stjerne i Hypercar, topklassen på Le Mans og i VM-serien, WEC. Det bekræfter Peugeot torsdag.

Det har længe lignet et spørgsmål om tid, før danskeren ville lande en kæmpeaftale. Ifølge B.T.s oplysninger har der været rift om danskerens underskrift, og han har nærmest selv kunnet vælge, hvilken af de store bilfabrikker han ville køre for.

Peugeot forfremmer Malthe Jakobsen til næste år.
Peugeot forfremmer Malthe Jakobsen til næste år. DPPI/Joao Filipe

Men Peugeot vil ikke slippe sin danske diamant, og derfor bliver han nu rykket fra reservekører til fast kører.

»Jeg er vildt glad for at have fået muligheden for at blive en fast del af besætningen i Peugeots store satsning. Jeg er vildt stolt af at være blevet udvalgt af et bilmærke med så imponerende historie i motorsport, og jeg er 110 procent klar til at indtage min nye plads,« siger Malthe Jakobsen.

I foråret blev han ud af det blå kædet sammen med Formel 1-teamet Racing Bulls, der ejes af storholdet Red Bull.

Ved siden af rollen som reservekører for Peugeot har Malthe Jakobsen imponeret stort hos schweiziske Cool Racing i den Europæiske Le Mans-serie.

Men målet har altid været en plads i topklassen, der kører med om sejren i det legendariske 24-timersløb på Le Mans.

»Vi har benzin i blodet i min familie, og min fars historier fra hans karriere har været medvirkende til, at jeg altid har drømt om at blive professionel racerkører.«

»Det bliver helt sikkert et specielt øjeblik, når jeg kører mit første løbsstint i bilen næste år, for det er noget, som jeg, min familie og bagland har kæmpet for, siden jeg kørte gokart,« siger den 20-årige thybo.

Peugeot meldte tidligere torsdag ud, at det er schweiziske Nico Müller, der forlader holdet for at give plads til danskeren.

Malthe Jakobsen bliver holdkammerat med den danske stjerne Mikkel Jensen hos Peugeot. Det er endnu uvist, om de skal dele bil.
Malthe Jakobsen bliver holdkammerat med den danske stjerne Mikkel Jensen hos Peugeot. Det er endnu uvist, om de skal dele bil. Julien Delfosse/SIPA/Ritzau Scanpix

Malthe Jakobsen bliver den anden dansker blandt Peugeots seks Hypercar-kørere, hvor den danske stjerne Mikkel Jensen allerede imponerer.

Faktisk var Kevin Magnussen udset til at køre for mærket, inden han i 2022 gjorde comeback i Formel 1.

Det er endnu ikke meldt ud, om Malthe Jakobsen og Mikkel Jensen kommer til at dele Peugeot 9X8 med nummer 93, men det er den, Nico Müller efterlader et tomt sæde i.

Peugeots CEO, Linda Jackson, jubler over, at man endelig har fundet plads til Malthe Jakobsen.

Det er denne bil, Malthe Jakobsen nu skal køre i WEC og på Le Mans.
Det er denne bil, Malthe Jakobsen nu skal køre i WEC og på Le Mans. Imago/Ritzau Scanpix

»Vi er meget glade for at byde Malthe velkommen til Peugeots lineup. Han er en talentfuld ung racerkører, som jeg har fulgt siden starten på hans karriere. Vi kender hans potentiale, og derfor tog vi ham ind som juniorkører. Jeg glæder mig til at se ham udvikle sig endnu mere sammen med Peugeot,« siger Linda Jackson.

»Malthe har været i konstant udvikling og har en utrolig modenhed. Hans forfremmelse er det næste logiske skridt i hans karriere, og vi er overbevist om, at han bliver et aktiv for teamet,« lyder det fra teamets vicepræsident Jean-Marc Finot.

Malthe Jakobsen har skovlet flotte resultater ind de seneste år. Alene i 2024 har han vundet den Asiatiske Le Mans Serie, taget andenpladsen i det ikoniske 24-timersløb på Daytona og taget sin første generelle sejr i den Europæiske Le Mans Serie (ELMS).

Peugeot introducerede en ny bil i starten af denne WEC-sæson, men den har endnu ikke scoret nogle topresultater. Teamet går dog benhårdt efter at blande sig i topkampen og vinde Le Mans i 2025.