Morten Daugbjerg sad en helt normal aften og scrollede ned over Facebook på sin telefon.
Han faldt undervejs over en annonce fra familievirksomheden Jensen Mode, der har drevet virksomhed i 15 år, men nu var der ophørsudsalg.
»De solgte nogle ret fede træningsbukser, som var sat ned til en god pris, og der går egentlig ikke lang tid, før jeg har købt dem,« siger Morten Daugbjerg til B.T.
Han fortalte først historien til KøbenhavnLiv.
Men allerede kort efter købet blinker en alarmklokke hos Morten Daugbjerg. Pengene blev nemlig trukket i samme øjeblik fra hans konto.
Alarmklokkerne fortsætter. Først får han besked om, at de har fået ekstra mange bestillinger, så man skal regne med længere ventetid. Herefter får Morten Daugbjerg sporingen fra pakken.
Den er på vej fra Kina med DAO, selvom der stod på hjemmesiden, at de brugte PostNord.
»Undervejs skriver jeg til butikken og får kontakt til en Emma fra kundeservice, som svarer på mine spørgsmål,« siger Morten Daugbjerg.

Pakken landede nogle dage senere i hans postkasse, og da han åbner pakken, kan han ikke andet end at smile.
»Allerede da jeg modtager pakken i den her billige engangsplasticlomme i postkassen, kunne jeg godt se, at jeg var blevet snydt.«
»Jeg betalte 339 kroner for bukserne, og dem jeg modtog er sikkert produceret for 10 kroner i Kina.«
Morten Daugbjeg besøgte hjemmesidens Trustpilot, hvor man kan se, hvad andre kunder skriver om en butik. Og den var fyldt med étstjernede anmeldelser – og enkelte femstjernede, hvor anmeldelserne lød som noget fra Google Oversæt.
»Det var jo noget fup og fidus med kinesisk bras.«
Morten Daugbjerg skrev herefter til kundeservice igen, der svarede, at de var kede af hans oplevelse med jakken, selvom det var et par bukser, han havde købt.
De tilbød ham først en god rabat. Han var også velkommen til at sende bukserne tilbage, men den kunne blive taget i tolden, og de kunne ikke garantere at give ham pengene igen. Og der var ikke noget returlabel vedlagt pakken.

»Jeg har ikke prøvet at blive snydt, men jeg var uopmærksom,« siger Morten Daugbjerg og fortsætter:
»Facebook-annoncen var fint sat op, de havde en kundeserviceløsning, og de leverede trods alt en pakke, så der er jo alligevel lagt et stykke arbejde bag.«
Siden Morten Daugbjergs oplevelse er Jensen Modes hjemmeside lukket. Men til gengæld er 'Nielsen Butik', 'Christensen Mode' og 'Iversen Odense' åbnet, som alle er afbilledet på tre billeder i artiklen.

På alle tre hjemmesider er tøjet sat markant ned i pris, er 'traditionelle familievirksomheder' med danskklingende efternavne og har mange frygtelige anmeldelser på Trustpilot.
Problemet er så stort, at politiet advarer imod falske hjemmesider og giver fem råd til at undgå at falde i fælden, som du kan læse her.
»Først var jeg lidt flov over, at jeg blev snydt, men så fortalte jeg om episoden til en julefrokost, hvor vi var otte deltagere, og hvor der var en anden, der var faldet for samme trick. Så jeg tror, der er mange, som ikke vil indrømme det,« siger Morten Daugbjerg.

