»Tyveri af cykler er i dag i høj grad organiseret kriminalitet med aktører, som tjener mange penge på at stjæle og videresælge cykler både i og uden for Danmark. Det tager hverken politiets ageren eller stelnummersystemet tilstrækkelig højde for.«
Sådan lyder reaktionen fra direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, efter at han har læst B.T.s omtale af den groteske tyverisag fra København.
Her fik 36-årige Sofie for en uge siden stjålet sin ladcykel. Få dage efter var den via Den Blå Avis til salg hos en cykelhandler.
Men da politiet blev tilkaldt til forretningen, viste ladcyklen sig at have fået nyt stelnummer, så politiet intet kunne stille op.
Og Sofie og hendes mand måtte stærkt frustrerede opgive at kunne få udleveret deres stjålne ladcykel.
»Det er en yderst uheldig situation, og det lyder umiddelbart også som om der er noget kriminelt i det, men det er svært for mig at sige, når jeg ikke kender de konkrete omstændigheder,« understreger Cykllistforbundets direktør.
»Det er heldigvis relativt nyt for mig, at der bliver ændret stelnummer på en stjålet cykel, selv om vi da har hørt om det før. Men det er med til at understrege behovet for, at politiet tager cykeltyverier mere alvorligt,« tilføjer Kenneth Øhrberg Krag.
»Man betragter cykeltyverier som en kategori, som ikke er særlig alvorlig. Det gav mening, da en cykel kostede 2.500 kroner og var købt nede i Brugsen. Men i dag taler vi om cykler, der for nogle familier er det primære transportmiddel og måske har kostet 30.-50.000 kroner, som hvis der havde været tale om en brugt bil. «
Det mener Cyklistforbundet dog ikke afspejler sig i politiets efterforskning af cykeltyverier. Derfor efterlyser Kenneth Øhrberg Krag blandt andet, at man moderniserer stelnummersystemet for cykler.
»Det blev indført i 1942 og bliver behandlet lidt stedmoderligt hos Rigspolitiet. Derfor har vi sammen med blandt andre brancheorganisationen Forsikring & Pension og Danske Cykelhandlere bedt justitsministeren kigge på mere moderne løsninger, der kombinerer et stelnummersystem med et ejerregister.«
Det håber Cyklistforbundets direktør vil kunne dæmme op for de storstilede og organiserede tyverier af cykler i Danmark.
»Der er ikke tale om simpel berigelseskriminalitet fredag aften på vej halvfuld hjem fra byen, hvor man lige stjæler en cykel og stiller den i hækken.«
»Det var det måske for 30 år siden, men i dag har man i forskellige cases med blandt andet GPS-trackere kunnet set, hvordan cykler bliver samlet op og henstillet i midlertidige depoter, inden de ofte bliver samlet sammen og kørt ud af landet.«
»Så kan folk tracke dem ned gennem Europa, hvor de ofte ender i et hverdagsliv i det sydøstlige Europa efterfølgende,« tilføjer Kenneth Øhrberg Krag.
Cyklistforbundets direktør anslår, at der hvert år reelt bliver stjålet dobbelt så mange cykler i Danmark i forhold til det officielle skøn på omkring 50.000.
»Mange anmelder simpelthen ikke, at de har fået deres cykel stjålet, fordi der måske har været tale om en gammel cykel eller fordi de ikke lige kan finde stelnummeret længere,« siger Kenneth Øhrberg Krag.