Borgmester forsikrer nervøse borgere: I kan være trygge – så længe I ikke tager kontakt til dem
»Jeg har ikke selv følt mig utryg, men jeg har da godt set, at der står nogle store grupper, hvor jeg selv tænker 'uha, dem har jeg ikke lyst til at komme i dialog med.« siger Michael Ziegler om situationen på Taastrup Hovedgade.
Borgmester i Høje-Taastrup Michael Ziegler. Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
I vestegnsbyen er en ellers fredelig hovedgade det seneste års tid blevet forvandlet til et sted, hvor unge grupperinger skaber utryghed med åbenlyst narkosalg og suspekt adfærd i aftentimerne.
Og det er noget, som kommunens borgmester, Michael Ziegler (K), ser på med stor alvor.
»Vi kan ikke have det på vores hovedgade – det er jo byens sjæl. Jeg har ikke selv følt mig utryg, men jeg har da godt set, at der står nogle store grupper, hvor jeg selv tænker 'uha, dem har jeg ikke lyst til at komme i dialog med,« siger borgmesteren.
Han understreger dog, at borgerne efter hans vurdering godt kan føle sig trygge.
Med et lille forbehold dog.
»Jeg er utrolig ked af, at folk føler sig utrygge. Jeg har grundlæggende den oplevelse, at man godt kan komme på hovedgaden og føle sig tryg, så længe man ikke henvender sig. Hvis man ikke opsøger de her mennesker, så opsøger de ikke dig,« siger han og fortsætter:
»Det er ikke klogt at gå hen og sige: 'kan I ikke opføre jer ordentligt?'. Det vil jeg ikke anbefale.«
Michael Ziegler har sammen med kommunens økonomivalg besluttet, at man vil have opsat videoovervågning på Taastrup Hovedgade.
Formålet er blandt andet at gøre det lettere for politiet at gøre brug af et nyt værktøj, hvor man kan udstede opholdsforbud rettet mod enkelte personer eller grupper.
»Udfordringen er, at der står nogle unge mennesker, som er stærkt utryghedsskabende. Os, der bor her, ved, at det ikke er godt, at de er der, og at det nok er noget med, at de sælger noget – men når politiet kommer, er der ofte ikke grundlag for at gøre noget. De unge er jo dygtige, og det er udfordringen.«
Derfor har borgmesteren også en mundret opfordring til byens borgere.
Anmeld, anmeld, anmeld – hellere ti gange for meget end én gang for lidt.
»Vi vil gerne have, at man anmelder det, hvis man observerer noget. Derudover har vi en stor kommunal opgave, når det er unge under 18 år. Og lad mig sige det sådan, at vi har den røde løber rullet ud, hvis der er nogen af dem, der gerne vil ud af noget snavs,« siger Michael Ziegler.
Han vurderer selv, at Taastrup Hovedgade over det seneste år har oplevet en øget utryghed, fordi nogle unge grupperinger har rykket sig fra andre steder i byen.
Københavns Vestegns Politi oplyser til B.T., at man også har en opfordring til borgerne i Taasturp.
»Vi vil meget gerne høre fra borgerne, hvis de oplever episoder, der giver anledning til bekymring. Deres henvendelser er et vigtigt bidrag til vores arbejde, og vi følger løbende udviklingen i området. Borgerne skal vide, at alle henvendelser bliver registreret, og at der bliver fulgt op – også i de tilfælde, hvor man ikke kan se en patruljevogn på gaden,« siger vicepolitiinspektør Morten Stallknecht.