»Min kone tør næsten ikke gå ud, når det bliver mørkt«: Unge grupperinger skaber utryghed på hovedgade
Taastrup Hovedgade er ifølge en lang række borgere gået fra at være en fredelig vej til et sted, hvor man helst ikke vil have sit barn til at befinde sig efter mørkets frembrud. Nu vil kommunen sætte overvågning op.
Åbenlyst salg af narko. Hasarderet kørsel på crossmaskiner. Konfrontationer mod tilfældige borgere.
Og en generelt »enormt utryghedsskabende adfærd«.
Sådan lyder få af utallige oplevelser, som borgerne i Taastrup det seneste år har måttet finde sig i på byens hovedgade.
B.T. har talt med mere end ti borgere fra vestegnsbyen, og de er alle frustreret over det, flere kalder en »frygtelig udvikling«.
»Det seneste års tid er det gået fra at være en fredelig gågade til et sted, hvor man er nervøs for at færdes efter mørkets frembrud, og hvor man ikke ønsker, at ens børn skal gå,« siger en borger, der ønsker at være anonym.
Københavns Vestegns Politi bekræfter over for B.T., at der har »været udfordringer på Taastrup Hovedgade, hvor ophold af grupper kan påvirke oplevelsen af tryghed i området.«
En aktindsigt fra politikredsen bekræfter også, at der er sket en forråelse ved Taastrup Hovedgade.
Aktindsigten viser nemlig, at der i 2024 var fire sigtelser for besiddelse af narkotika på Taastrup Hovedgade, mens tallet i 2025 var mere end femdoblet til 22 sigtelser. I de første fem måneder af 2026 har politiet sigtet 11 personer.
Og netop ordet »narko« går igen, når man taler med de frustrerede borgere.
Én kalder Taastrup Hovedgade for 'det nye Christiania'. En anden beskriver det således:
»Først var der larm og det væltede rundt. Nu er det gadens parlament, der har overtaget. Vi ser direkte ud på salg af narko og de unge mennesker kommer cyklende lige forbi.«
Er du utryg ved Taastrup Hovedgade – eller i et andet nabolag i Danmark – så vil B.T. gerne tale med dig. Skriv en mail på sebj@bt.dk.
Citatet stammer fra en mand, der et utal af gange under interviewet med B.T. understreger, at hans navn eller bopæl ikke må komme ud i spalterne.
Han kan nemlig ikke overskue de eventuelle konsekvenser, hvis de utryghedsskabende unge kender han identitet.
»Vi er meget utrygge. Min kone tør næsten ikke gå ud, når det bliver mørkt. Så jeg tror ikke vi bor her om et år,« siger han og fortsætter:
»Man skal tænke sig om, når man siger noget til dem. De er meget truende og fuldstændig ligeglade med en.«
Borgerne, som B.T. har talt med, fortæller, at det særligt er unge drenge af anden etnisk herkomst end dansk, der samler sig i grupper og skaber utrygheden på hovedgaden.
Københavns Vestegns Politi har den seneste tid prioriteret en øget tilstedeværelse på Taastrup Hovedgade, og ifølge mange af de borgere, som B.T. har talt med, har det hjulpet en smule.
Men fælles for dem alle er også, at de godt er klar over, at politiet ikke kan være så synlige på sigt.
I stedet må de sætte deres lid til, at et andet tiltag vil virke.
Høje Taastrup Kommunes borgmester, Michael Ziegler, kunne nemlig tidligere i juni oplyse, at man indfører kameraovervågning på Taastrup Hovedgade.
»Vi vil ikke acceptere, at borgere føler sig utrygge ved at færdes på gaden. Vi vil ikke acceptere, at de ganske få skal ødelægge gaden for alle os andre,« lød det i den forbindelse fra borgmesteren.
B.T. har talt med Michael Ziegler. Det interview kan du læse mere om i B.T. i morgen.