Det var ikke mange meter, man kunne se for sig, da Allan kørte på strækningen fra Vordingborg mod Næstved 3. marts.

Måske var det netop derfor, at en hvid Mercedes valgte at satse det hele på en hurtig landevejsoverhaling.

»Jeg var på vej hjem, da han pludselig kommer farende. Man bliver totalt overrasket, når der kommer en bagfra på den måde i sådan et vejr,« siger Allan til B.T.

Allan har valgt ikke at stå frem med efternavn, men det er redaktionen bekendt.

»Jeg har tidligere været involveret i et trafikuheld, hvor jeg stadig har mén fra piskesmældet. Det er nok også derfor, at jeg er ekstra opmærksom i trafikken.«

»Man tror, det er løgn, at der faktisk er folk derude, der kører på den måde,« siger han.

Allan har haft dashcam – et kamera monteret på instrumentbrættet – siden han for fem år siden var ved at blive involveret i et uheld, som ikke havde været hans skyld.

Dashcameraet er der som en ekstra sikkerhed, men i fremtiden vil det også medvirke til at få vanvidsbilister væk fra vejene. For selvom klippet i denne artikel ikke er sendt til politiet, så vil fremtidige hændelser blive det.

»Klippet er fra lige før, den nye vanvidslov trådte i kraft, så jeg tænkte ikke, at politiet ville gøre noget ved det. Men næste gang kommer jeg helt sikkert til at sende det ind,« siger Allan.

Hvis du har en videooptagelse af vanvidskørsel, så hører vi meget gerne fra dig. Skriv en mail til journalist Andreas Wentoft på andw@bt.dk

Den nye lovgivning er Allan glad for.

»Det er godt, at man tager affære. Jeg har svært ved at se, hvad man kan gøre mere endnu. Og selvfølgelig er det irriterende at låne en bil ud eller lease den, og den så bliver snuppet, men det er nu engang vilkårene,« siger han.

Frontalkollisioner er et fokuspunkt for Havarikommissionen, der i skrivende stund er i gang med en større undersøgelse af netop den type ulykker.

Allerede nu kan man konkludere, at 20 procent af alle dødsulykker i 2019 skyldtes frontalkollisioner, som typisk kan opstå ved overhalinger. Det er dermed en af de mest livsfarlige ulykkessituationer.

Christian Berthelsen, der er politiassistent ved Det Nationale Færdselscenter, har tidligere fortalt til B.T., hvordan farten har en del at sige, når man er i en svær situation i trafikken. Helt simpelt: Kør langsommere.

Det gælder både for personen, der bliver overhalet, og for den modkørende bilist.

»Man skal dog gøre det, uden at det skaber en anden farlig situation. Det nytter ikke at bremse hårdt op, hvis der er anden bilist lige bag en, der så brager op i en selv,« siger Christian Berthelsen.

Det kan være svært at reagere, når det går hurtigt, og man kun har et splitsekund at reagere i. Derfor handler det i høj grad om orientering, fortæller han.