'Harvey Weinstein var en passioneret filmelsker, ikke bange for at tage chancer, en fortaler for talent i film, en kærlig far og et monster.'

'I årevis var han mit monster.'

Sådan indleder den mexicanske Hollywood-stjerne Salma Hayek et indlæg i New York Times.

Her beskriver stjerneskuespilleren, hvordan hun i en årrække har lidt psykisk og til dels fysisk på grund af filmbossen Harvey Weinstein.

Da Salma Hayek var en ung skuespiller, som fortsat håbede på sit helt store gennembrud, arbejdede hun på sit livs projekt. Hun ønskede at fortælle historien om den mexicanske kunstner Frida Kahlo, som havde inspireret Hayek med sine modige vægmalerier.

Salma Hayek havde på tidspunktet haft roller i hitfilm som 'Desperado' og 'Fools Rush In', men var endnu ikke slået igennem som hovedrolleindehaver. Og derfor besluttede hun sig for at tage 'Frida'-projektet med til Harvey Weinstein, som med selskabet Miramax var blevet kendt for at lave succeser med modige og anderledes valg af film og manuskripter.

Det skulle blive begyndelsen på et årelangt skrækscenarium for skuespillerinden.

Harvey Weinstein, som de seneste måneder har måttet se den ene skuespillerinde efter den anden stå frem og fortælle om overgreb fra Weinsteins side, accepterede Salma Hayeks idéer til filmen 'Frida'. Hun ville få en minimumsløn for sin hovedrolle i filmen, desuden skulle hun have kredit som producent - dog uden løn.

Men det betød ikke noget for Hayek. Hun var henrykt over, at magtfulde Weinstein havde sagt ja til projektet, som hun altid havde drømt om at lave. Og nu ville hun bare imponere Weinstein, der havde stået bag kæmpesucceser som 'Pulp Fiction', 'Den Engelske Patient' og 'Good Will Hunting'.

Kunsten at sige 'nej'

Men derfra blev det en lang kunst i at sige 'nej' for Salma Hayek. Ikke sige nej til forskellige forslag til kreative ændringer i filmen, men nej til at tage et bad med Weinstein, nej til lade Weinstein give hende massage, nej til at lade ham give hende oralsex, nej til at være nøgen med en anden kvinde, nej, nej, nej, nej, nej, nej, som Salma Hayek skriver.

Hver gang hun sagde nej til et af hans fordømmelige forslag udløste det Harvey Weinsteins vrede. En voldsom vrede.

Det kom så vidt, at Weinstein endte med at true hende på livet.

'De forskellige overtalelsestaktikker gik fra at tale sødt til mig til en gang, da han var rasende, hvor han sagde de forfærdelige ord til mig: 'Jeg dræber dig, tror du ikke, jeg kan?', skriver Salma Hayek.

Salma Hayek står frem med sin historie om Harvey Weinstein.
Salma Hayek står frem med sin historie om Harvey Weinstein. Foto: ANGELA WEISS
Vis mere

Hver gang Hayek sagde nej blev vreden udløst. Og til sidste endte det med, at Weinstein truede med at trække tæppet væk under 'Frida'. Han besluttede sig for at opstille en række krav til projektet, som Hayek - der fortsat var et forholdsvis lille navn - nærmest umuligt kunne opfylde.

Mod alle odds og med hjælp fra gode venner som Edward Norton, der omskrev manuskriptet, en producer ved navn Margaret Perenchio og skuespilleren Antonio Banderas, der accepterede en mindre rolle i 'Frida', lykkedes det Salma Hayek at få projektet hjem.

Fik sammenbrud

Men det skete først efter en ydmygende scene i filmen, hvor Weinstein havde krævet at Hayek lavede en nøgenscene med en anden kvindelig skuespiller. Hayek turde ikke modsætte sig af frygt for, at hendes drøm ville gå i vasken. Hun gennemførte trods store vanskeligheder og et sammenbrud undervejs.

Og så håbede hun på Weinsteins anerkendelse, som hun fortsat higede efter. Men den kom ikke, selv da 'Frida' blev nomineret til en stribe Oscars - og vandt to - ikke mindst for bedste kvindelige hovedrolle, samt faktisk at have indbragt millioner på billetsalg.

Først år senere, da hun løb ind i Weinstein, erkendte han, at 'Frida' var godt lavet og var en succes.

Alligevel har det taget år, før Salma Hayek turde stå frem med sin fortælling. Faktisk skulle stribevis af kvinder stå frem med deres beskyldninger mod Weinstein og #MeToo-kampagnen skulle sættes i gang, før Hayek indså, at hendes fortælling var vigtigt.

'Jeg havde hjernevasket mig selv til at tænke, at det var ovre, og jeg havde overlevet; Jeg gemte mig for ansvaret for at fortælle min historie med undskyldningen om, at nok personer var stået frem og havde sat fokus på mit monster. Jeg tænkte ikke, at min stemme kunne være vigtig, jeg tænkte heller ikke, det kunne gøre en forskel,' skriver Hayek.