Model og influencer Philine Roepstorff, der er kæreste med fodboldspiller Nicklas Bendtner, lægger ikke skjul på, at hun er utilfreds med Forbrugerombudsmanden.

I et opslag på Instagram, hvor hun også deler et billede af sig selv med bar bagdel, skriver hun:

'Forbrugerombudsmanden udlover åbenbart bøder til alle, der har tøj på, der er købt og betalt for … Såååeh jeg kan desværre ikke poste billeder med tøj længere.'

Sagen, som kendissen har fået en henvendelse om, tager udgangspunkt i et andet billede, hun har delt på sin profil.

På det bærer Roepstorff en Chanel-dragt, og hun har i samme ombæring tagget opslaget med modehusets officielle profil på det sociale medie.

'Laver forbrugerombudsmanden grin med mig?! Skal jeg virkelig have en bøde for at smide et billede op og tagge noget, jeg har betalt mere end mange dadler for?' fortætter hun sin undren i en såkaldt story på Instagram.

Hos Forbrugerombudsmanden lyder det dog, at der indtil videre kun er sendt et høringsbrev i sagen. Derudover oplyses det, at man ikke kommenterer på konkrete sager.

Generelt om forbuddet mod skjult reklame lyder det opklarende fra fuldmægtig hos forbrugerombudsmanden Marie Asmussen:

»Loven siger, at man klart skal oplyse, hvis der er en kommerciel interesse bag, når man nævner en virksomhed.«

Forbrugerombudsmanden kan tage sager op på baggrund af en klage eller af egen drift.

Beslutter Forbrugerombudsmanden at tage en sag op til behandling, bliver der normalt sendt et høringsbrev til den erhvervsdrivende (i det her tilfælde influencer Philine Roepstorff, red.), som sagen måtte handle om. Det brev, kan den erhvervsdrivende så komme med bemærkning til, lyder det fra Asmussen.

Derefter bliver der sendt et høringsbrev til den person, som mistanken måtte handle om. Det brev skal medføre, at der bliver større klarhed over, hvad der er op og ned.

Og først derefter vurderer man, om der er tale om en grov overtrædelse af lovgivningen, som der skal laves en politianmeldelse på. Og så er det altså ordensmagten, der sigter og giver bøder. Ikke Forbrugerombudsmanden.

»Den her bestemmelse, der forbyder skjult reklame, er jo lavet for at beskytte forbrugeren. Modtagerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor skal influencer sørge for, at det er tydeligt, når der er tale om en reklame og ikke blot en personlig anbefaling til deres følgere uden nogen kommerciel hensigt,« siger fuldmægtig Marie Asmussen.

B.T. har taget kontakt til Philine Roepstorff, men hun har ikke ønsket at kommentere sagen yderligere..