'Farvel Nikolaj Coster-Waldau' og 'Danmark er i chok'.

Den slags overskrifter florerede for nyligt som annoncer pakket ind som nyhedshistorier på flere danske medier - heriblandt B.T.

Overskrifterne - og altså dermed dødsfaldet - var heldigvis falske og stærkt overdrevne, da Nikolaj Coster-Waldau stadig lever i bedste velgående.

Den 49-årige skuespiller er dog bestemt ikke tilfreds med, at hans navn blev misbrugt i falske nyhedshistorier i nogle af landets største medier.

Det siger Nikolaj Coster-Waldau til Her & Nu, hvor han fortæller, at det især var frygten for, at hans kone og børn så overskrifterne, der gjorde ham godt gal i skralden.

»Til dig, der gjorde det: Jeg ved, du er ligeglad, men fuck dig,« siger 'Game of Thrones'-stjernen til ugebladet.

Annoncerne om Nikolaj Coster-Waldaus død blev bragt hos blandt andre Avisen.dk og B.T. og var forklædt som nyhedsartikler og havde både logo og breakingskilte, der fik dem til at se troværdige ud.

TV 2 Lorrys logo blev blandt andet misbrugt i forbindelse med annoncerne, som dog aldrig lå på lokalstationens egen hjemmeside.

Screenshot af den falske annonce.
Screenshot af den falske annonce.
Vis mere

Historien nåede dog at ligge på B.T.s forside i kort tid, før den blev fjernet. Det kunne lade sig gøre, fordi annoncerne bliver købt via en digital annoncebørs, der placerer annoncer automatisk.

B.T.s chefredaktør, Michael Dyrby, tog efterfølgende skarp afstand fra misbruget.

»Det sker fra tid til anden, og hver gang, vi ser det, skynder vi os at lukke dem ned. Det kan vi gøre manuelt i vores annonceafdeling. Det er virkelig irriterende - både for os og dem, det går ud over. Og det beklager vi naturligvis,« sagde han.

Nikolaj Coster-Waldau er ikke den eneste kendte dansker, der er blevet misbrugt i falske annoncer. Tidligere er det blandt andet gået ud over Rasmus Seebach, Jes Dorph-Petersen, Sofie Linde og Puk Elgård.