I et kort tidsrum kunne man på flere danske medier – heriblandt B.T. – læse annoncer med en falsk nyhedshistorie om, at den danske skuespiller Nikolaj Coster-Waldau er død.

Annoncerne var udformet som en artikel fra TV 2 Lorry med lokalstationens logo og et breakingskilt.

TV 2 Lorrys direktør, Morten Kjær Petersen, slår fast, at annoncen er falsk, og TV 2 Lorry har derfor anmeldt firmaet bag til politiet og til Google.

»TV 2 Lorry er et seriøst nyhedsmedie, der vægter journalistisk troværdighed og kvalitet højt. Derfor tager vi det også meget alvorligt, når vores gode brand bliver misbrugt i en falsk annonce som denne. Det er en vigtig del af vores journalistiske dna at bekæmpe fake news, og derfor har vi valgt at politianmelde den, så de ansvarlige kan blive draget til ansvar,« siger Morten Kjær Petersen til sin egen tv-station.

Screenshot af den falske annonce.
Screenshot af den falske annonce.
Vis mere

Annoncen nåede også at ligge i kort tid på B.T.s forside, inden den blev fjernet. Det kan lade sig gøre, fordi annoncen er købt via en digital annoncebørs, der placerer annoncer automatisk på forskellige sites:

B.T.s chefredaktør, Michael Dyrby, tager skarp afstand fra den falske annonce:

»Det sker fra tid til anden, og hver gang, vi ser det, skynder vi os at lukke dem ned. Det kan vi gøre manuelt i vores annonceafdeling. Det er virkelig irriterende – både for os og dem, det går ud over. Og det beklager vi naturligvis,« siger han.

Nyheden om Nikolaj Coster-Waldaus død er – heldigvis – stærkt overdrevet. Den danske Game of Thrones-stjerne lever så vidt vides i bedste velgående.

Det er ikke første gang, at kendte danskere bliver misbrugt i falske annoncer. Tidligere er det blandt andet gået ud over Rasmus Seebach, Jes Dorph-Petersen, Sofie Linde og Puk Elgård.