»Det kunne godt tyde på, at de har slækket på deres sikkerhedsprocedurer, for normalvis vil man aldrig sigte i retning af mennesker.«

Sådan siger Søren Haraldsted, der i mange år har arbejdet med special effects på film, om den tragedie, hvor skuespilleren Alec Baldwin på et filmset har skudt to personer med et rekvisit-våben under indspilningen af filmen 'Rust'.

Filmfotografen Halyna Hutchins på 42 år er blevet erklæret død, mens instruktør Joel Souza er udskrevet fra hospitalet igen.

»Fotografen har været meget tæt på det her våben, og i min optik, uden at kende mere til ulykken, virker det til, at der er blevet sigtet direkte på fotografen, hvilket er et stort 'no',« forklarer Søren Haraldsted til B.T.

Grunden til dette er, at et rekvisit-våben faktisk er rigtigt våben, som er modificeret til filmbrug med blandt andet såkaldte blokader, der gør, at skarpladt ammunition ikke kan bruges. Dette gør det til et såkaldt 'blank firing weapon'.

Der er også mere krudt i den ammunition, som bruges i filmens verden.

»Den ammunition, som en soldat i Afghanistan får udleveret, har et halvt fingerleds krudt i sig. Når du laver filmvåben, har fotografen ikke noget at filme, hvis du kun bruger den mængde krudt i ammunitionen, så man giver den to til tre fingerled krudt i stedet.«

Dette skaber den 'ildkugle', som vi er vant til at se, når der bliver skudt i film, da gastrykket øges.

Alec Baldwin har vundet flere priser for sit skuespil. Her en Emmy tilbage i 2017.
Alec Baldwin har vundet flere priser for sit skuespil. Her en Emmy tilbage i 2017. Foto: Lucy Nicholson
Vis mere

Blokaden, der sidder i løbet, er ligeledes med til at øge trykket.

»Den her blokade kommer flyvende for fuld drøn i tide og utide, fordi ammunitionen er for kraftig.«

Af den grund kan det stadig være voldsomt farligt at opholde sig for tæt på våbnet, selvom det skyder med blankt.

Søren Haraldsted fortæller, at det ikke er så usædvanligt igen, at denne slags dødsfald sker på filmoptagelser verden over.

Normalt er det dog blot en mere ukendt stuntmand, som det går udover, og derfor får det ikke den samme mediemæssige opmærksomhed.

Når filmverdenen bliver ved med at bruge rigtige våben, skyldes det en kombination af flere ting, ifølge Søren Haraldsted.

Efter Anden Verdenskrig var der så mange tilgængelige våben, at de kunne opkøbes i enorme partier og omlaves til både det ene og det andet formål.

»Det betyder, at der er rigtig mange af de her løsskydningsvåben tilgængelige. Det er ikke, fordi de er billige, og de er heller ikke gode, men det er standarden i filmbranchen og ligger så dybt i kulturen.«

»Man har oversvømmet hele verden med så mange våben, at der altid er nogle, der kan komme med en varevogn fuld af AK47'er, hvis man står på en filmoptagelse og har brug for det.«

Hvis en filminstruktør ikke ønsker at gøre brug af rigtige våben, er der mulighed for at lave det med CGI, men dette vil banke omkostningerne op på et niveau, som kun de dyreste produktioner kan løfte.

Det er i forvejen ganske dyrt at benytte rigtige våben på en filmproduktion. Dette skyldes blandt andet, at sikkerhedsprocedurerne omkring våbnene koster tid, som koster penge.

»Meget af mit job går ud på at passe på hele filmholdet og sige, at jeg godt ved, det kunne være fedt, hvis de kunne filme fra en bestemt vinkel, men der står altså tre personer og en fotograf, så det får de ikke lov til, når der skal bruges våben. Så må de sætte et kabel op til kameraet, så det kan tændes og slukkes på afstand, og det koster dem måske 650.000 kroner på grund af ventetiden, men det er der ikke noget at gøre ved det.«

En fremtidig løsning kan dog komme fra Søren Haraldsted selv.

Som en del af firmaet Copenhagen Industries har han været med til at udvikle et filmvåben, Violette, som hverken bruger kugler og krudt, men derimod gas til at skabe både den rigtige visuelle og lydmæssige effekt.

Coronapandemien satte projektet i hi, men nu er de så småt klar til at åbne op igen og jagte investorer.

»Vi har faktisk så sent som for nogle få måneder siden arbejdet med en stor Hollywood-produktion, hvor de kom til Danmark for blandt andet at filme denne scene med vores våben.«