Nogle af hans investeringer har kronede corona-tider, andre lider en hård kamp. Generelt set er det med Jacob Risgaards ord en ’spændende’ tid at lave forretninger i.

Den 43-årige 'Løvens hule'-profil og medejer af internetbutikken Coolshop fortæller til B.T., at han for tiden på grund af den aktuelle coronakrise springer fra det ene bestyrelsesmøde til det andet.

Han opremser eksempler på investeringspartnere, der lige nu trænger til ekstra støtte, og det lyder som noget, man kunne blive helt rundtosset af, men ikke for Jacob Risgaard.

»Min kompagnon i Coolshop og jeg snakkede lige om, at det er for fedt, det her. Man kan sagtens klare et enormt pres, så længe det bare er i en kort periode. Det er ligesom at være selvstændig igen. Jeg tror, dem der har det hårdest, er dem der stresser over ikke at lave noget.«

Han tilføjer, at han godt ved, det kan klinge hult, da salget i Coolshop er 'eksploderet', ligesom flere af hans andre onlinebutikker er flyvende i en tid, hvor mange danskere køber ind hjemme fra computeren.

»Det er jo også en ambivalent tid, for halvdelen af vores virksomheder har jo kronede dage.«

Jacob Risgaard nævner sin ’Løvens hule’-investering 'Mr Beef', der nyder godt af at kunne levere kød hjem til danskerne.

»'Mr Beef' har eddermame fået fart på, for mange har fundet ud af, at de ikke behøver at gå ud og handle. Vores fragtselskab Coolrunner er vi også ved at opskalere til påsken, hvor andre firmaer holder lukket på grund af helligdagene.«

43-årige Jacob Risgaard
43-årige Jacob Risgaard Foto: Privat
Vis mere

En af de investeringer fra ’Løvens hule’, som Jacob Risgaard lige nu kæmper med, er skjortevirksomheden Barons, der har fokus på forretningsskjorter.

»Der er jo ikke nogen, der køber forretningsskjorter, når man alligevel bare skal sidde derhjemme i shorts,« griner han og nævner også bioplast-firmaet Maistic, der hurtig blev ramt, da produktionen i Kina lukkede ned, før det samme overhovedet var et tema i Danmark.

»Det er for tidligt at sige, hvordan det økonomisk går samlet op lige nu, hvor vi som sagt har en halvdel, der går godt, og en halvdel, hvor det går ad h.. til.«

I stedet vil Jacob Risgaard fokusere på det positive ved situationen, som han mener har skubbet måden, man driver virksomheder på 10 år frem.

»IT har sejret. Normalt brokker vi os over, at vi alle sammen kigger for meget ned i vores telefoner, men det har virkelig også betydet, at vi har kunnet drive samfundet videre.«

Inden interviewet med B.T. sad Jacob Risgaard eksempelvis i bestyrrelsesmøde med et af sine firmaer.

Han bor i Nordjylland, de har hovedkvarter på Sjælland, og normalt ville han have taget sin bil og kørt tværs over landet for et enkelt møde.

»Videomøder fungerer jo. Det er meget mere effektivt. Jeg har også altid sagt, at vi ikke skulle have hjemmearbejdspladser, men fuck, jeg synes, vores folk har været effektive.«

Derudover synes Jacob Risgaard, at det er inspirerende at se, hvordan coronakrisen har fået virksomheder til at tænke kreativt.

»Se på de hoteller, der først lukker ned, men så finder ud af, at folk jo bliver sindssyge af at arbejde hjemme, og så lejer værelser ud. Vi har også måtte lukke vores Kids Coolshop-butikker i storcentrene, men så begynder de bare at levere hjem til folk i stedet.«

Jacob Risgaard glæder sig derfor til optagelserne til en ny sæson af ’Løvens hule’, som han mener ’aldrig har været mere relevant’, da man både vil opleve firmaer, hvis sunde forretning pludselig er blevet smadret, og andre, der aldrig har stået stærkere, fordi konkurrenterne er væk.

»Der er så mange nye dimensioner lige pludselig,« forklarer han.

Privat har Jacob Risgaard dog en lille anke i forhold til at holde styr på hjemmefronten, hvor han er far til to tvillingepiger.

»Jeg synes, lærerne sender lidt for mange beskeder ud fra Aula. Der tikker hele tiden mails ind fra først gymnastiklæreren, så musiklæreren, så dansklæreren og så videre. Den der informationsoverload tror jeg stresser danske familier mest.«

Han tilføjer:

»Men ellers går det fint med at arbejde hjemme.«