De danske håndboldherrer står uden hovedsponsor efter et pludseligt stop fra Bygma.

Virksomheden valgte at smutte ud af aftalen ved udgangen af maj, og det efterlader Dansk Håndbold Forbund (DHF) på jagt efter livsvigtige millioner fra en ny sponsor.

Men der burde ikke være slinger i valsen, lyder det fra sponsorekspert Thomas Badura, der er direktør i firmaet SponsorPeople.

Han vurderer, at DHF står i en god forhandlingsposition med de dobbelte verdensmestre som produkt.

Foto: KHALED ELFIQI
Vis mere

»Det afhænger af timingen, men jeg synes godt, man kan gå ud og efterspørge en pris i niveauet omkring 12 millioner kroner om året for sponsoratet af håndboldherrerne,« siger han til B.T.

»Det er en af de mest attraktive sportsrettigheder, man kan arbejde med. Det er, hvad man i vores verden definerer som en premium-platform. De har et rigtig godt udgangspunkt,« lyder det.

Selvom Bygmas stop kommer kort tid inden OL, hvor Danmark er forsvarende mestre, vækker det ikke panik hos hverken eksperten eller DHF-direktør Henrik M. Jacobsen.

For ved OL er det ikke tilladt at have sponsorerne på spillertrøjerne, og derfor er der ikke den samme massive eksponering at hente som ved EM - og VM-slutrunder.

Derfor arbejder man stadig på højtryk fra forbundets side – selvom man kan tillade sig at give sig god tid. Og dog.

»Vi har tiden med os, men omvendt vil vi gerne have en sponsor så hurtigt som overhovedet muligt. Det betyder noget økonomisk for os i den tid, at vi ikke har én. I vores verden har vi ikke enorm kapacitet på vores bundlinje, hvor vi bare kan tåle enhver omsætningsnedgang. Men vi er ikke presset, og vi har en god proces i gang. Vi har allerede snakket med virksomheder, og vi skal snakke med flere. Vi er fortrøstningsfulde,« siger direktør Henrik M. Jacobsen til B.T.

Thomas Badura opfordrer også forbundet til at tage sig tid.

»De har et godt produkt. De kommer med verdensmestrene. Og de kommer med en god platform, der er støttet op af et rigtig godt mediepartnerskab med blandt andre TV 2.«

Foto: KHALED ELFIQI
Vis mere

»Det gør, at de har en ret stabil grundpakke at kunne tilbyde med rigtig gode tv-tal og derfor god eksponering. Det er det, som andre sportsgrene kæmper lidt med, fordi produktet kan ligge på betalingskanaler, som ikke alle kan se. Det problem har de ikke.«

»De står også et sted, hvor de har et produkt, hvor de ikke behøver at tage den første den bedste sponsor. De kan finde ud af, hvem der er den rigtige samarbejdspartner for dem.«

I DHF føler man også, at man har øget sin værdi efter de markante sportslige resultater, som herrelandsholdet har leveret. Senest med VM-triumfen i Egypten i januar.

»Jeg er nødt til at påstå, at vi er blevet mere værd, når vi nu har vundet det andet verdensmesterskab i streg. Vi har bevist, at vi er et af de bedste sportsbrand, man kan engagere sig med.«

»På den måde synes jeg, vi har en høj værdi som samarbejdspartner – og at den også er blevet større end, da vi indgik aftalen for fem år siden med Bygma. Men vores værdi er ikke højere end, hvad man aftaler med en samarbejdspartner.«

Er I blevet taget på sengen af Bygmas stop?

»Nej, slet ikke. Det kan vi ikke påstå. Vi har arbejdet på det i et stykke tid. Vi vidste, det ville komme, og vi har også haft samtaler med virksomheder inden da,« siger DHF-direktøren, der håber på en samarbejdspartner fra øverste hylde.

»Det må gerne være en pænt stor landsdækkende virksomhed, der kan blåstemple sporten og fortælle, at håndbolden er sund, rar og god at være en del af. Samtidig skal det også være en virksomhed, hvor vi ser, vi kan gøre en forskel. Vi kan samle danskerne og lade det sympatiske brand, som vi i al beskedenhed synes, vi har, smitte af på en virksomhed.«

Badura føler, at der er mere at komme efter hos DHF, end man formåede at få til at ske under aftalen med Bygma.

»Det kunne være interessant at se, om de kan finde en partner, der kan være med til at udvikle egne koncepter, tilgangen til kommunikation og aktiveringen af målgrupper.«

»Jeg synes, Bygma har været meget henvendt mod forretningssegmentet, og der kan man med fordel få en bredere målgruppe ind såsom klubberne, bredden og hele ungdomssegmentet. Der er mange ting, der ikke er arbejdet så meget med endnu, hvor der er et stort potentiale.«

DHF står officielt uden hovedsponsor for håndboldherrerne pr. 1. juni. Bygma har været med siden 2016, da de overtog sponsoratet efter Totalkredit.