Formel 1 – det er da noget forbandet miljøsvineri?

Ikke længere. Nu kører sporten mod en grønnere fremtid. Med 300 kilometer i timen vil Formel 1 gøre sig mere bæredygtig, og man satser på at være CO2-neutral senest i 2030.

Arbejdet med at gøre verdens hurtigste sport mere miljøvenlig har været i gang i flere år. De første skridt blev taget, da man i 2014 indførte et nyt motorreglement med hybridteknik og begrænsninger for benzinforbruget. Uden at bilerne blev langsommere, reducerede man i ét hug benzinforbruget med 30 procent.

I dag kører en Formel 1-bil mellem to og tre kilometer på en liter benzin. Umiddelbart ikke imponerende, men de højtydende motorer er alligevel med til at udvikle fremtidens energivenlige gadebiler.

En Formel 1-motor anno 2021 får mere energi ud af en liter brændstof end alle andre motorer. Termisk effektivitet måler en motors evne til at omdanne energien fra brændstoffet til reel effekt. Motoren i en typisk gadebil har en termisk effektivitet på cirka 30 procent. Cirka 70 procent af benzinens energi går altså tabt og kan ikke udnyttes til at drive bilen frem. De første turbo/hybridmotorer i Formel 1 fra 2014 havde en termisk effektivitet på 44 procent, men med sin Formel 1-motor fra 2020 nåede Mercedes op over 50 procent.

Ola Källenius, der er bestyrelsesformand for hele Daimler-gruppen og tillige øverste chef for Mercedes, understreger, at erfaringerne fra Formel 1 hjælper udviklingen af koncernens gadebiler.

»For her udsættes teknikken for den ultimative test,« siger han.

Men hvorfor bliver Formel 1 ikke endnu mere grøn og satser på elmotorer?

Formel 1 arbejder i øjeblikket på et helt nyt motorreglement til 2025, og det ser ud til, at man fortsætter med en eller anden form for forbrændingsmotorer med hybridteknologi. Det er sket ud fra en betragtning om, at mere end 90 procent af verdens biler stadig er drevet af forbrændingsmotorer. Derfor er det på kort sigt her, at ny teknik kan sikre den største CO2-reduktion. Samtidig er det svært at drive tungere køretøjer som lastbiler – for slet ikke at tale om fly – med elmotorer, så der vil i mange år fremover være store miljøfordele ved at udvikle hybridmotorer med stadig mindre energiforbrug og CO2-udslip.

Men de nye Formel 1-motorer skal ikke bruge traditionelle, fossile brændstoffer – man satser fremover på biobrændsel.

»Vi kan ikke blive ved med at hive brændstoffet op af jorden,« erkender Formel 1s tekniske chef, Pat Symonds.

»Vi er nødt til at gøre brændstoffet syntetisk, og her kan Formel 1 komme til at spille en afgørende rolle.«

I dag er 10 procent af det brændstof, der bruges i Formel 1, syntetisk, men sporten vil på relativt kort sigt bruge et brændstof, der ikke indeholder fossile elementer – altså et brændstof, der er 100 procent syntetisk. Dermed bidrager man til at løse problemet med de begrænsede oliereserver, og bilerne får en renere udstødning uden for eksempel svovl.

»Vi kan vise omverdenen, at der et alternativ til el og de tunge batterier, der også belaster miljøet,« siger Symonds.

Skiftet til biobrændsel vil have en stærk signalværdi, men reelt vil det ikke påvirke Formel 1s samlede CO2-regnskab i nævneværdig grad. Mindre end en procent af sportens samlede CO2-udledning stammer fra bilerne – det er fabrikkerne (cirka 20 procent), rejser (cirka 30 procent) og fragt (cirka 45 procent), der er de store syndere.

Mercedes' Formel 1-fabrik i Brackley i England vil reducere CO2-udledningen med 50 procent.
Mercedes' Formel 1-fabrik i Brackley i England vil reducere CO2-udledningen med 50 procent. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Derfor er der for længst indført begrænsninger for, hvor meget de energikrævende vindtunneler må benyttes, og alle teams har nu egne, CO2-besparende initiativer.

»Vi presser fortsat på for at øge vores bæredygtighed. I 2022 satser vi på at have halveret vores CO2-udslip fra fabrikken med 50 procent i forhold til 2018,« siger Mercedes-teamchef Toto Wolff.

Hos Red Bull har man i samarbejde med miljøorganisationen Gold Standard indledt et program med navnet NO BULL, der skal nedsætte teamets CO2-udledning med 5.000 ton i 2021. Man bruger for eksempel overskudsvarmen fra forskellige fremstillingsprocesser til at opvarme hovedkvarteret i Milton Keynes, og man opfordrer de ansatte til at komme på arbejde på cykel eller i delebiler.

Samtidig vil Red Bull klimakompensere for den CO2-udledning, man skaber fra fremstilling, fragt og flyrejser.

»Med NO BULL-programmet vil vi sige tingene ligeud. Vi vil være åbne om vores CO2-aftryk, og vi vil fortælle om de udfordringer, vi har. Vores samarbejde med Gold Standard understreger en ny strategi, som vi tager lige så seriøst som vores indsats på banen,« siger Red Bull-teamchef Christian Horner.

Formel 1s transportable on-site tv-center afløses af en fjernstyret produktion fra England
Formel 1s transportable on-site tv-center afløses af en fjernstyret produktion fra England Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

De to største poster på Formel 1s CO2-regnskab, rejser for teammedlemmer og fragt af biler og udstyr, blev på grund af coronapandemien reduceret markant i 2020. I stedet for de planlagte 22 løb over hele verden kørte man kun 17 løb i Europa og Mellemøsten. Samtidig blev en ændring af sportens TV-dækning fremrykket: Hvor man tidligere fragtede et enormt såkaldt Broadcast Centre verden rundt, gik man over til at fjernstyre store dele af TV-produktionen fra et nyt Remote Technical Centre i England. Ændringen resulterede i, at flyrejser og fragttransport blev reduceret med cirka 35 procent.

I år fortsætter man med den fjernstyrede produktion, men man planlægger samtidig 23 løb over hele verden. På længere sigt vil man dog afpasse løbskalenderen, så man afvikler løb, der geografisk ligger tæt på hinanden, efter hinanden.

»Vi må gøre vores bedste for at beskytte planeten til vores børn. Det er et fælles ansvar, og hvis vi hjælpes ad, kan vi gøre en forskel,« siger den firdobbelte verdensmester Sebastian Vettel om Formel 1s grønne fremtid.